نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

دانشمندان اولین شواهد از خورده شدن یک پستاندار توسط دایناسور پیدا کردند

دایناسور پرنده‌مانند دانه خوار نبود، به علت آن که پای یک جونده در بقایای فسیل‌شده‌اش پیدا شد.

به گزارش سیناپرس همدان، حدود 120 میلیون سال پیش، یک شکارچی به اندازه یک کلاغ، یک پستاندار را برای آخرین وعده غذایی خود بلعید. یک مطالعه جدید نشان می دهد که محققان در حین بررسی بقایای فسیل شده آن در موزه ناشناس در چین، با آخرین شام دایناسور Microraptor، یک دایناسور گوشتخوار پرنده مانند با چهار بال مواجه شدند.

بر اساس بیانیه ای، فسیل به خوبی حفظ شده از Microraptor zhaoianus شامل پای یک پستاندار کوچک به طول 0.39 اینچ (1 سانتی متر) است که احتمالاً یک جونده است که در داخل قفس دنده تروپود کوچک قرار دارد.

محققان در این مطالعه که در مجله دیرینه شناسی مهره داران منتشر شد، نوشتند این کشف اولین مورد شناخته شده از بلعیدن یک پستاندار توسط دایناسور است.

هانس لارسون، یکی از نویسندگان این مطالعه، مدیر موزه Redpath و دیرینه شناس مهره داران در دانشگاه مک گیل در مونترال، در بیانیه ای گفت: در ابتدا نمی توانستم باور کنم. این یافته‌ها تنها شواهد محکمی است که ما در مورد مصرف غذای این حیوانات منقرض شده‌ و بسیار نادر یافته ایم.

بر اساس این بیانیه، قبل از این کشف، تنها 20 مورد از بقایای فسیل شده شناخته شده بود که حاوی آخرین وعده غذایی یک دایناسور گوشتخوار بود. این شامل اسکلت داورلونگ وانگی، گونه‌ای از رپتور است که در چین نیز یافت می‌شود و روده‌اش حاوی لایه‌ای بزرگ و آبی در شکم است. در میان 20 مورد، دانشمندان تنها چهار نمونه منتشر شده (غیر از این مورد) از محتویات معده از خود Microraptor دارند.

محققان در این مطالعه نوشتند که این کشف جدید تنها دومین شواهد مستقیمی است که نشان می‌دهد تروپودها، گروهی از دایناسورهای دوپا و عمدتا گوشت‌خوار که تیرانوزاروس رکس را نیز در بر می‌گیرد، پستانداران را بلعیده‌اند.

این ریز رپتور، که نامش به معنای “غارتگر کوچک” است، در استان لیائونینگ در سازند جیوفوتانگ در شمال شرقی چین پیدا شد. اگرچه تاریخ دقیق جیوفوتانگ ناشناخته است، اما حاوی فسیل‌هایی از دوره کرتاسه اولیه (145 میلیون تا 100.5 میلیون سال پیش) است، مطالعه‌ای که در سال 2000 انجام شد و در ابتدا این فسیل را در مجله Nature شرح داد.

لارسون گفت: ما قبلاً نمونه‌های میکروراپتور را پیدا کردیم که قسمت‌هایی از ماهی، پرنده و مارمولک در شکمشان نگهداری می‌شد. این یافته جدید یک پستاندار کوچک را به رژیم غذایی آن‌ها اضافه می‌کند و نشان می‌دهد که این دایناسورها فرصت‌طلب بوده‌اند و اهل دانه خوردن نیستند.

او افزود: دانستن این که آنها به غذای خاصی علاقه ندارند، کار بزرگی است زیرا این می تواند اولین شواهد از یک گوشتخوار عمومی باشد که بخشی از اکوسیستم کرتاسه بود. بر اساس این بیانیه، این موجود می‌توانست مانند روباه‌ها و کلاغ‌های امروزی به‌عنوان تثبیت‌کننده در اکوسیستم عمل کند.

لارسون گفت: دانستن اینکه Microraptor یک گوشتخوار عمومی بود، دیدگاه جدیدی در مورد چگونگی عملکرد اکوسیستم های باستانی و بینش احتمالی در مورد موفقیت این دایناسورهای کوچک پردار ایجاد می کند.

منبع: livescience

مترجم: سید سپهر ارومیهء

خروج از نسخه موبایل