نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

قورباغه ای با توانایی نامرئی شدن

قورباغه‌های شیشه‌ای می‌توانند هنگام خواب با یک ترفند منحصر به فرد خود را تقریبا نامرئی کنند. آنها نزدیک به 90 درصد از خون قرمز خود را در یکی از اندام های خود جمع می کنند.

به گزارش سیناپرس همدان، وقتی قورباغه شیشه ای به خواب می رود، ناپدید می شود. پشت قورباغه که در بالای یک برگ سبز قرار دارد و پشت سبز روشن قورباقه درست در هم می آمیزد، در حالی که رنگ قرمز زیر شکم آن به سرعت شفاف می شود.

اکنون، یک مطالعه جدید در ژورنال Science نشان می دهد که قورباغه شیشه ای شمالی (Hyalinobatrachium fleischmanni) با حذف تقریباً 90 درصد از گلبول های قرمز خون خود از گردش خون و ذخیره آنها در کبد، این کار را انجام می دهد. این یافته ها نشان می دهد که چگونه یکی از تنها حیوانات شفاف خشکی، خون خود را پنهان می کند.

سونکه جانسن، یکی از نویسندگان این مطالعه، استاد زیست شناسی در دانشگاه دوک در کارولینای شمالی، گفت: اگر واقعاً می خواهید شفاف باشید، باید گلبول های قرمز خون خود را پنهان کنید. این قورباغه‌های شیشه‌ای، بر اساس برخی فرآیندها؛ که ما جزئیات آن را نمی‌دانیم، گلبول‌های قرمز خون را از خون خود فیلتر می‌کنند و آن‌ها را چنان محکم در کبد خود حفظ می کنند که باید لخته ایجاد شود، اما اینطور نیست.

به گفته محققان، درک اینکه چرا این لخته ها هرگز تشکیل نمی شوند، می تواند پاسخ هایی برای بیماری های انسانی، در خود داشته باشد.

قورباغه های شیشه ای شمالی به ندرت بزرگتر از 1 اینچ (2.54 سانتی متر) رشد می کنند و بیشتر دوران بزرگسالی خود را در سایبان های جنگلی آمریکای مرکزی و جنوبی روی برگ ها نشسته اند و بالای نهرهایی که به سرعت در جریان هستند یعنی همان جایی که تخم می گذارند. زیر شکم آنها حتی زمانی که قورباغه ها بیدار هستند شفاف است و به ناظر اجازه می دهد تا به راحتی قلب آنها را ببیند که خون قرمز را در سراسر بدنشان پمپاژ می کند. اما دانشمندان مدت‌هاست که مجذوب روش شفاف شدن شکم قورباغه‌ها در هنگام خواب شده اند که چطور این عمل، همه آنها را برای شکارچیان نامرئی می‌کند.

جانسن و همکارانش برای درک بهتر این پدیده، گلبول‌های قرمز خون را که در بدن قورباغه‌های شیشه‌ای در گردش بودند، ردیابی کردند. یکی از این روش‌ها که به نام میکروسکوپ فوتو آکوستیک معروف است، بی شباهت به زنگ زدن با پرتو لیزر نیست، دانشمندان نور درخشانی را به بدن قورباغه می‌تابانند و هر زمان که نور به هموگلوبین، پروتئین موجود در گلبول های قرمز که حامل اکسیژن است و به خون رنگ متمایز می دهد، برخورد می‌کند، امواج صوتی تولید شده را ضبط می‌کنند.

جانسن گفت: حتی با دیدن یک حیوان شفاف، مشاهده آنچه دقیقاً در داخل بدنش می‌گذرد می‌تواند دشوار باشد. ما از صدا استفاده کردیم، زیرا در بافت بسیار بهتر از نور حرکت می‌کند.

هنگامی که آنها این تکنیک را توسعه دادند، مطالعه چگونگی شفاف شدن قورباغه های شیشه ای یک موضوع ساده برای آزمایش مکرر این دوزیستان شد. جانسن گفت: ما به قورباغه اجازه می دادیم استراحت کند، سپس آن را چند بار فشار می دادیم و دوباره می گذاریم بخوابد. به دنبال رصد هموگلوبین مشخص شد که قورباغه‌های شیشه‌ای 89 درصد از گلبول‌های قرمز خون خود را از گردش خون بیرون می‌کشند و در کبدشان پنهان می‌کنند. از آنجایی که پوست آنها نور بسیار کمی را منعکس می کند و خون آنها، بدون هموگلوبین، نیز نور را جذب نمی کند، تقریباً کاملاً شفاف می شوند.

جانسن و همکارانش امیدوارند که با مطالعه بیشتر این پدیده، راهی برای اختلالات انعقادی انسان پیدا کنند و تحقیقات در مورد داروهای ضد انعقاد را توسعه دهند.

جانسن گفت: بدن انسان همیشه در این لبه تیز بین، بسیار کم و بیش از حد لخته شدن قرار دارد، چه در مورد لخته‌های بزرگ در سکته‌های مغزی صحبت کنیم، که آسیب‌های وحشتناکی ایجاد می‌کنند، چه لخته‌های کوچک در اطراف، که باعث مشکلات بسیاری می‌شوند. فرآیند انعقاد در قورباغه ها چندان متفاوت از انسان نیست، بنابراین هر آنچه از قورباغه ها یاد می گیریم می تواند به لخته شدن خون در انسان نیز مرتبط باشد.

اما چیزهای زیادی در مورد این فرآیند، از جمله اینکه چگونه آنها با هموگلوبین اندک در هنگام خواب زنده می مانند، نامشخص است. بنابراین قبل از اینکه نتایج حاصل از قورباغه‌های شیشه‌ای را بتوانند به تحقیقات بالینی ارتباط دهند، جانسن و همکارانش باید بفهمند که دوزیستان چگونه خون خود را دستکاری می‌کنند.

جانسن گفت: کاری که این قورباغه ها انجام می دهند معادل این است که یک انسان تمام خون خود را گرفته و آن را در کیسه ای جدا داخل بدن خود قرار دهد. قورباغه های شیشه ای چگونه این کار را انجام می دهند؟

منبع: livescience

مترجم: کیانوش کرمی

خروج از نسخه موبایل