تراشهی گرافیکی آیفون ۱۴ با قابلیتهایی بسیار پیشرفته در حال تولید بود، اما «اشتباهی بیسابقه» در تیم مهندسی باعث شد اپل خط قرمز روی آن بکشد.
به گزارش سینا پرس فاس، اپل برای نخستین بار در گوشیهای خانوادهی آیفون ۱۴ از دو نوع سیستم-روی-چیپ (SoC) استفاده کرد. آیفون ۱۴ و آیفون ۱۴ پلاس از پردازندهی نسل قبل با بهبودی جزئی استفاده میکنند، اما آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس به پردازندهی جدید A16 Bionic مجهزند.
اپل سالها است پردازندههای پرقدرتی برای موبایل میسازد و نسلبهنسل آنها را بهبود میدهد. تغییرات A16 نسبتبه A15 انقلابی نیست، اما به حدی است که برتری اپل را نسبتبه رقبایش حفظ میکند. اپل واحد گرافیکی پردازندهی A16 را چندان متحول نکرد و کوالکام با بهرهگیری از فرصتِ پیشآمده، تراشهای ساخته است که در زمینهی پردازش گرافیکی بیشتر از هر زمان دیگری تراشههای اپل را به چالش میکشد.
نشریهی اینفورمیشن در گزارشی اختصاصی میگوید اپل در تلاش بوده واحد گرافیکی A16 را بیش از پیش تقویت کند، اما مشکلاتی مهندسی که در مراحل پایانی طراحی A16 شناسایی شدند، این شرکت را مجبور کردند که استفاده از واحد گرافیکی جدیدش را به نسل بعد موکول کند.
بزرگترین وعدهی اپل به هنگام رونمایی پردازندهی A16 Bionic بهبود ۵۰ درصدی پهنای باند حافظه بود. گوشیهای سری آیفون ۱۴ رم LPDDR5 با فرکانس ۶٬۴۰۰ مگاهرتز دارند، این در حالی است که آیفون ۱۳ از رم LPDDR4X استفاده میکرد.
اینفورمیشن بهنقل از منابع آگاه مینویسد مهندسان اپل برای اضافه کردن قابلیتهای جدید به A16 جاهطلبی بسیار زیادی داشتند، با اینحال در «مراحل پایانی طراحی» متوجه شدند مصرف انرژی واحد GPU بیش از حد بالا رفته است. قرار دادن این GPU در آیفون ۱۴ باعث میشد گوشی گرمای بیشتری تولید کند و این موضوع برای اپل قابلقبول نبود.
اینفورمیشن که خطای پیشآمده در مراحل تولید پردازندهی اپل را «بیسابقه» توصیف میکند، میگوید واحد گرافیکی A16 در نهایت از این تراشه خارج شده و اپل تصمیم گرفته است گرافیک را بر پایهی معماری نسل قبل تولید کند. اینفورمیشن میگوید واحد گرافیکی مدنظر اپل از فناوری رهگیری پرتو (Ray Tracing) پشتیبانی میکرد و یکسری قابلیت پیشرفتهی دیگر داشت. فعلاً جزئیات اضافهای دربارهی این قابلیتها اعلام نشده است.
منبع: آی سی تی