رمزگشایی از ساختار بدن قورباغه شفاف

محققان می گویند؛ راز چگونگی شفاف شدن قورباغه های شیشه ای در هنگام خواب را حل کرده اند. این کشف ممکن است منجر به نوآوری هایی در نحوه درک لخته شدن خون شود.

به گزارش سیناپرس،قورباغه های شیشه ای تنها حیوان خشکی زی شناخته شده ای است که می تواند شفافیت را در داخل و خارج از بدن خود حفظ کند.

این تحقیقات با همکاری جسی دلیا، از موزه تاریخ طبیعی نیویورک و کارلوس تابوآدا، از دانشگاه دوک، انجام شد. طی این مطالعه، با استفاده از تصویربرداری فوتوآکوستیک برای ردیابی گلبول‌ های قرمز خون در داخل بدن، نشان داده شد که قورباغه‌ های شیشه ‌ای در حال استراحت، شفافیت خود را با حذف حدود ۸۹ درصد از گلبول‌های قرمز خونشانو جمع‌کردن آن‌ها در کبد دو تا سه برابر افزایش می ‌دهند.

محققان برای ردیابی حرکات تک تک سلول‌ های خونی این قورباغه‌ ها با پرتوهای لیزری دریافتند که آن ها گلبول‌های قرمز خون خود را در کبدشان ذخیره کرده و مابقی سیستم گردش خون خود را هنگام خواب با پلاسما پر می‌ کنند.

هنگامی که آنها از خواب بیدار می شوند، گلبول های قرمز خون به سرعت به سیستم گردش خون باز می گردند. یافته های این مطالعات همچنین نشان داد کبد قورباغه شیشه ای نیز با لایه ای از کریستال ها پوشیده شده است که قرمزی خون داخلی آن را نشان نمی دهد.

جسی دلیا در این رابطه به بی بی سی گفت: آنها به نوعی بیشتر گلبول های قرمز خون را در کبدشان جمع می کنند، بنابراین این گلبول از پلاسمای خون این جانور حذف می شوند.  در این شرایط بدن آن ها همچنان در حال گردش پلاسما است… اما این جانور شگفت انگیز، این کار را به نوعی بدون ایجاد لخته انجام می دهند.

به گزارش سیناپرس، هنوز مشخص نیست که چگونه قورباغه های شیشه ای می توانند برای دوره های طولانی زنده بمانند در حالی که اکثر گلبول های قرمز خونشان در کبدشان ذخیره شده است. همچنین مشخص نیست که چگونه این قورباغه ها می توانند خون زیادی را در کبد خود ذخیره کنند بدون اینکه لخته ای فاجعه بار ایجاد شود.

به گفته محققان، این واقعیت که قورباغه های شیشه ای می توانند تعداد زیادی گلبول قرمز خون را بدون اینکه از لخته شدن رنج ببرند ذخیره کنند، می تواند بینشی جدید در مورد لخته شدن خون در انسان ارائه دهد.

مترجم: رضوان خندان

منبع: upi

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا