نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

آیا مصرف مکمل نیاسین کلسترول خون را کاهش می‌دهد؟

نیاسین را می‌توان به عنوان یک مکمل بدون نسخه خریداری کرد. بسیاری از مردم نیاسین را برای کمک به کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب مصرف می کنند. با مصرف نیاسین ممکن است عوارض جانبی منفی یا ناراحت کننده ای را تجربه کنید، به همین دلیل رعایت توصیه های پزشک بسیار مهم است.

به گزارش سیناپرس اردبیل، نیاسین نوعی ویتامین B است که به طور طبیعی در بدن تولید می شود و در غذاهایی که می خورید یافت می شود. بدن از نیاسین برای تبدیل غذا به انرژی و حفظ سلامت سیستم عصبی، دستگاه گوارش و پوست استفاده می کند. نیاسین معمولاً به عنوان یک مکمل غذایی مصرف می‌شود، اما اکثر افراد نیاسین کافی را در رژیم غذایی خود دریافت می‌کنند، زیرا در انواع غذاهای مختلف یافت می‌شود.

شما می توانید نیاسین را به عنوان یک مکمل بدون نسخه خریداری کنید یا ممکن است متوجه شوید که در حال حاضر جزو مولتی ویتامین روزانه شما است. همچنین پزشک می تواند نیاسین را در دوزهای بالاتر تجویز کند. اگر نیاسین را برای کاهش کلسترول مصرف می‌کنید، پزشک احتمالاً از شما می‌خواهد که آن را مطابق نسخه مصرف کنید.

نیاسین می تواند عوارض جانبی ایجاد کند و مکمل های بدون نسخه به خوبی داروهای تجویزی ممکن است تاثیرگذار نباشند. به همین دلیل، هنگام مصرف نیاسین برای کاهش سطح کلسترول، باید ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

مزایای ثابت شده زیادی از نیاسین وجود دارد. طبق گفته کلینیک مایو، نیاسین می تواند سطح تری گلیسیرید را تا 25 درصد کاهش دهد و سطح کلسترول خوب را تا بیش از 30 درصد افزایش دهد. اگرچه نیاسین ارتباط ثابت شده ای با سطوح تری گلیسیرید و کلسترول بهتر دارد، اما هیچ مدرکی دال بر کاهش خطر حمله قلبی، سکته مغزی یا مرگ از طریق استفاده نیاسین وجود ندارد.

سایر فواید نیاسین عبارتند از: کاهش فشار خون، کمک به درمان دیابت نوع 1، تقویت عملکرد مغز و بهبود سلامت پوست. نیاسین به طور طبیعی در بسیاری از غذاهای رایج یافت از جمله: گوشت گاو، کبد، ماهی، برنج قهوه ای، آجیل و دانه ها و حبوبات یافت می شود.

بسیاری از مطالعات مختلف به اثرات نیاسین بر سطح کلسترول پرداخته اند. یک مطالعه اخیر نشان داد که نیاسین در کاهش سطح کلی تری گلیسیرید و افزایش سطح HDL زمانی که به تنهایی مصرف شود موثر است. با این حال، هنگامی که همراه با سایر داروهای کاهش دهنده چربی (مانند استاتین ها) مصرف شود، موثر نیست.

مطالعه دیگری نشان داد که گروهی که نیاسین مصرف کردند 28.6 درصد کاهش در سطح لیپید داشتند در حالی که گروه دارونما کاهش 8.1 درصدی داشتند که نشان داد نیاسین تأثیر واضحی بر سطح لیپید دارد. با توجه به اینکه هنوز ابهامی در مورد اینکه نیاسین دقیقا چگونه برای کاهش کلسترول کار می کند، وجود دارد، اکثر مطالعات نتیجه می گیرند که تحقیقات بیشتر هنوز مورد نیاز است.

دو شکل مختلف نیاسین وجود دارد: نیکوتینیک اسید و نیکوتین آمید. مشخص شده است که نیکوتینیک اسید سطح کلسترول را کاهش می دهد، در حالی که شکل دیگر آن را کاهش نمی دهد.

مصرف نیاسین برای کلسترول بی خطر است، با این حال، همیشه باید توصیه های پزشک خود را هنگام مصرف نیاسین دنبال کنید. اگر با دوز بیش از حد مصرف شود، نیاسین می تواند عوارض جانبی ناراحت کننده و حتی خطرناکی ایجاد کند. نیاسین ممکن است در صورت مصرف با سایر داروهای کاهنده کلسترول، کلسترول را کاهش ندهد و ممکن است با سایر داروها تداخل داشته باشد.

دوز توصیه شده برای مصرف نیاسین برای کلسترول بالا 500 تا 2000 میلی گرم است که یک تا سه بار در روز مصرف شود، با این حال، این مقدار بسته به عوامل مختلفی از بیمار به بیمار دیگر متفاوت است.

طبق توصیه پزشک، مصرف روزانه نیاسین بی خطر است. اگر یک نوبت را فراموش کردید، باید در اسرع وقت آن را مصرف کنید، اما اگر تقریباً زمان نوبت بعدی فرا رسیده است، اشکالی ندارد که نوبت فراموش شده را رها کنید و فقط نوبت بعدی را مصرف کنید. به طور کلی توصیه می شود که نیاسین قبل از خواب مصرف شود.

مدت زمانی که طول می کشد تا نیاسین کلسترول شما را کاهش دهد به عوامل مختلفی از جمله اینکه آیا داروهای دیگر مصرف می کنید، سلامت کلی شما و دوز نیاسینی که برای شما تجویز شده است بستگی دارد. پزشک شما احتمالاً توصیه می کند که سطح کلسترول خود را طی چند هفته یا چند ماه از شروع مصرف نیاسین مجدداً بررسی کنید تا ببیند چقدر سریع تأثیر می گذارد.

هنگامی که نیاسین در دوزهای بالا مصرف شود، می تواند عوارض جانبی منفی مانند: برافروختگی پوست، سرگیجه، افزایش ضربان قلب، خارش، حالت تهوع، استفراغ، اسهال، آسیب کبدی، دیابت و نقرس ایجاد کند.

نیاسین می تواند با برخی از داروها تداخل داشته باشد و برخی از بیماری ها را تشدید کند. اگر بیماری کبدی، زخم معده یا فشار خون شدید پایین دارید، نباید نیاسین را در دوزهای بالا مصرف کنید. نیاسین همچنین می‌تواند با الکل، آلوپورینول، رقیق‌کننده‌های خون، داروهای فشار خون، داروهای دیابت، استاتین‌ها و روی تداخل داشته باشد. اگر هر یک از این داروها را به طور منظم مصرف می کنید، با پزشک خود در مورد اینکه آیا نیاسین یک گزینه بی خطر برای شما است صحبت کنید. آنها ممکن است بتوانند یکی از داروهای شما را برای انتخاب ایمن تر حذف کنند.


منبع: health news
مترجم: تقی قاسمی

خروج از نسخه موبایل