هوای گرم را پشت سر گذاشته ایم

مجید آزادی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: کاهش دما در شمال کشور روز گذشته آغاز شد اما در مناطقی مانند تهران و دامنه های جنوبی البرز انتظار می رود دمای هوا امروز، فردا و پس فردا در حدود 30 تا 40 درجه باشد و از سه شنبه اندکی کاهش دما خواهیم داشت که شاید به حدود 37 تا 38 درجه برسد.
وی اظهار کرد: از آنجا که در حال عبور از اوج گرما در کشور هستیم، به نظر می رسد دیگر گرمای دو روز گذشته در کشور تکرار نشود و تا نیمه مرداد ماه پدیده خاصی در خصوص افزایش دما دیده نمی شود.
وی ادامه داد: باید توجه داشته باشیم تا زمانی که دما 40 درجه است تفاوت زیادی بین 39 تا 40 احساس نمی شود اما زمانی که دما از 40 درجه بالاتر می رود، حتی نیم درجه هم بسیار محسوس و غیر قابل تحمل می شود.
آزادی تاکید کرد: اما با توجه به عبور از مرز گرمای شدید تابستان، دیگر انتظار دمای بالای 40 درجه را حداقل در تهران نداریم البته این روند در سراسر کشور و با توجه به میانگین دمایی آنها وجود دارد.
*** بروز گرد و غبار در جنوب غرب از اواخر فردا
مدیر گروه پژوهشی و هواشناسی دینامیک و هم دیدی پژوهشکده هواشناسی و علوم جوی درباره پدیده گرد و غبار گفت: وجود گرد و غبار در زابل مربوط به فصل و وزش بادهای 120 روزه است و این بخش از کشور تا پایان تابستان با این پدیده مواجه خواهد بود. اما ممکن است عوامل مختلف روی شدت و کاهش آن تاثیرگذار باشند.
آزادی گفت: روال طبیعی بادهای 120 روزه به این شکل است که از حدود 12 شب شروع به تقویت و شدت می کند و تا 12 ظهر به اوج می رسد و بعد از آن تا حدودی کاهش می یابد.
وی افزود: زمانی که در جنوب کشور بارش رخ دهد قدرت بادهای 120 روزه به طور طبیعی کاهش می یابد که پیش بینی ها نشان می دهد دوشنبه، سه شنبه و چهارشنبه هفته جاری شاهد بارش پراکنده در جنوب کشور خواهیم بود، البته این بارش زیاد نیست اما تا حدودی روی بادهای 120 روزه تاثیر می گذارد و آن را تعدیل می کند بنابراین تا حدودی شاهد کم شدن گرد و غبار در این قسمت از کشور خواهیم بود.
آزادی با بیان اینکه سازوکار گرد و غبار در جنوب غرب کشور نسبت به زابل کاملا متفاوت است، گفت: انتظار می رود در اواخر یکشنبه و دوشنبه شاهد بروز گرد و غبار در این بخش از کشور باشیم و از سه شنبه از شدت آن کاسته می شود.
دو روز گذشته دمای تهران به حدود 42 درجه رسیده بود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا