نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

مکانیسم ژنتیکی مرتبط با چاقی ناشی از غذای پرکالری آشکار شد

 به گزارش سیناپرس همدان، غذاهای پر کالری ،سرشار از چربی، روغن و قند،  می توانند طعم خوبی داشته باشند اما اغلب باعث پرخوری می شوند که منجر به چاقی و مشکلات عمده سلامتی می شود. اما چه چیزی مغز را برای ایجاد پرخوری تحریک می کند؟

اخیراً مشخص شده است که ژنی به نام CREB-Regulated Transcription Coactivator 1 (CRTC1) با چاقی در انسان مرتبط است. وقتی CRTC1 در موش ها حذف می شود، چاق می شوند، که نشان می دهد عملکرد CRTC1 چاقی را سرکوب می کند. با این حال، از آنجایی که CRTC1 در تمام نورون‌های مغز بیان می‌شود، نورون‌های خاص مسئول سرکوب چاقی و مکانیسم موجود در آن نورون‌ها ناشناخته باقی ماندند.

برای روشن کردن مکانیسمی که CRTC1 چاقی را سرکوب می کند، یک گروه تحقیقاتی به رهبری دانشیار شیگنوبو ماتسومورا از دانشکده تحصیلات تکمیلی زندگی انسان و بوم شناسی در دانشگاه متروپولیتن اوزاکا بر روی نورون های بیان کننده گیرنده ملانوکورتین-4   (MC4R) تمرکز کردند.

آنها فرض کردند که بیان CRTC1 در نورون های بیان کننده MC4R چاقی را سرکوب می کند زیرا جهش در ژن MC4R باعث چاقی می شود. در نتیجه، آن‌ها سویه‌ای از موش‌ها را ایجاد کردند که CRTC1 را به‌طور طبیعی بیان می‌کند، به جز در نورون‌های بیان‌کننده MC4R، جایی که برای بررسی تأثیر از دست دادن CRTC1 در آن نورون‌ها بر چاقی و دیابت مسدود شده است.

هنگامی که با رژیم غذایی استاندارد تغذیه شدند، موش‌های بدون CRTC1 در نورون‌های بیان‌کننده MC4R هیچ تغییری در وزن بدن در مقایسه با موش‌های کنترل نشان ندادند. با این حال، زمانی که موش‌های دارای کمبود CRTC1 با رژیم غذایی پرچرب بزرگ شدند، بیش از حد مصرف کردند، سپس نسبت به موش‌های کنترل چاق‌تر شدند و به دیابت مبتلا شدند.

پروفسور ماتسومورا گفت: این مطالعه نقشی را که ژن CRTC1 در مغز بازی می‌کند و بخشی از مکانیسمی که ما را از خوردن غذاهای پرکالری، چرب و شیرین باز می‌دارد، آشکار کرده است. ما امیدواریم که این به درک بهتری از عواملی که باعث پرخوری افراد می شود منجر شود.

منبع : medicalxpress

مترجم: سید سپهر ارومیهء

خروج از نسخه موبایل