تقویت استخوان سازی و جلوگیری از توسعه متاستازهای استخوانی با مهار یک آنزیم

به گزارش سیناپرس همدان، در استخوان‌های ما، سلول‌های تخصصی به نام استئوبلاست مسئول ساختن مواد استخوانی هستند. تیمی از محققان به رهبری دانشمندان موسسه سرطان DKFZ-Hector در مرکز پزشکی دانشگاه مانهایم و مرکز پزشکی دانشگاه هامبورگ اپندورف اکنون آنزیمی را شناسایی کرده‌اند که فعالیت استئوبلاست‌ها را کنترل می‌کند. عاملی که فعالیت این آنزیم را مهار می کند، از دست دادن استخوان مرتبط با سرطان و تعداد متاستازهای استخوانی را در مولتیپل میلوما و در مدل های سرطان ریه و سینه در موش کاهش می دهد.به نظر می رسد استخوان ها بادوام و محکم هستند. اما ظاهر فریبنده است: در واقع، بافت استخوانی در حالت بازسازی دائمی است. استئوکلاست‌های تخریب‌کننده استخوان و استئوبلاست‌های استخوان‌ساز تعادل خوبی را در ارگانیسم سالم تضمین می‌کنند.

اما این تعادل گهگاهی به هم می‌خورد: در پوکی استخوان، تحلیل استخوان فراگیر می‌شود، به طوری که ممکن است شکستگی‌ها و بدشکلی‌ها رخ دهد. متاستازهای استخوانی که در جریان بسیاری از سرطان ها رخ می دهند نیز اغلب در اثر فرآیندهای تحلیل استخوان ایجاد می شوند. این موضوع در مورد مولتیپل میلوما نیز صادق است که در مغز استخوان منشأ می‌گیرد و گسترش می‌یابد.

هنگامی که آنها به استخوان نفوذ کردند، بسیاری از سلول های سرطانی موادی ترشح می کنند که تشکیل استخوان توسط استئوبلاست ها را سرکوب می کند. بیماران اغلب از متاستازهای دردناک استخوان رنج می برند و اغلب شکستگی ها رخ می دهد.

تاکنون داروهایی در دسترس هستند که جذب استخوان توسط استئوکلاست ها را مهار می کنند. با این حال، Loges و همکارش Isabel Ben Batalla معتقدند که عواملی که باعث تقویت استخوان‌سازی توسط استئوبلاست‌ها می‌شوند از نظر پزشکی نیز ضروری هستند. برای شناسایی چنین موادی، محققان ابتدا باید دریابند که کدام مسیرهای سیگنالینگ فعالیت استئوبلاست را کنترل می کنند.

در این تحقیق، تیم دو آنزیم MERTK و Typo3 را در استئوبلاست‌های موش شناسایی کردند که به اصطلاح گیرنده تیروزین کیناز هستند که تولید استخوان را تنظیم می‌کنند. عملکرد دو آنزیم در موش‌هایی که در استئوبلاست‌هایشان یکی یا دیگری گیرنده تیروزین کیناز از نظر ژنتیکی خاموش شده بود، مورد مطالعه قرار گرفت. نتیجه: اگر MERTK غیرفعال می شد، توده استخوانی حیوانات افزایش می یافت. از طرف دیگر بدون Typo3 کاهش یافت. این نتیجه نشانه‌ای از این بود که فعالیت MERTK در استئوبلاست‌ها نیز می‌تواند به مهار تشکیل استخوان مرتبط با سرطان کمک کند.

مهارکننده MERTK تشکیل استخوان را تقویت می کندعامل مولکولی کوچک R992 فعالیت MERTK را مهار می کند. جانیک انگلمن، نویسنده اول این مطالعه از مرکز پزشکی دانشگاه هامبورگ-اپندورف و موسسه سرطان DKFZ-Hector می‌گوید: R992 ابزاری به ما داد تا آزمایش کنیم که آیا مهار MERTK می‌تواند از دست دادن استخوان ناشی از سرطان را کاهش دهد یا خیر.

هنگامی که موش های سالم با R992 تحت درمان قرار گرفتند، تعداد استئوبلاست آنها افزایش یافت و توده استخوانی حیوانات افزایش یافت. درمان با R992 همچنین از دست دادن استخوان و تعداد متاستازهای استخوانی را در مدل‌های موش مبتلا به میلوما، سرطان ریه و رده‌های سلولی سرطان سینه کاهش داد.

عامل R992 به عنوان دارو تایید نشده است. برای مطالعه بالقوه اثرات محاصره MERTK در بیماران، تیم Sonja Loges در مرکز تحقیقات سرطان آلمان در حال حاضر در حال توسعه آنتی بادی است که به طور خاص عملکرد MERTK را مسدود می کند. متاستازهای استخوانی بسیاری از بیماران سرطانی را تحت تأثیر قرار می دهد. پوکی استخوان نیز یک بیماری شایع است. بنابراین دارویی که با از دست دادن استخوان کشنده مقابله می کند، می تواند برای بسیاری از مبتلایان مفید باشد. بنابراین ما در حال سرمایه گذاری در تحقیقات بیشتر در مورد نقش MERTK به عنوان یک هدف درمانی در این بیماری از دست دادن استخوان پاتولوژیک هستیم.

منبع :medicalxpress

مترجم: سید سپهر ارومیهء

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا