نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

نگاهی به فضای علوم اجتماعی و رفتاری در سالی که گذشت

به گزارش سیناپرس، در یک بررسی جدید، محققان علوم اجتماعی نگاهی مستند به سالی که گذشت انداخته و به جزییات جالبی درباره مقالات علمی و اتفاقات متفاوت در این زمینه برخوردند. موضوع مهمی که در این بررسی ها کشف شد این بود که برخی از موضوعات و مقالات در سال گذشته بسیار محبوب هستند.

به عنوان نمونه، یافته های جالب مقاله ای با عنوان آنچه از علوم اجتماعی آموخته ‌ام، به بررسی برخی از ویژگی‌ های علوم اجتماعی در دوران کرونا می پردازد که بسیار مورد توجه قرار گرفت. همچنین قطعه فکری دیگری که بسیار مورد اقبال عمومی قرار گرفت درباره روش اندازه‌ گیری تأثیر علوم اجتماعی بود.

به گفته کارشناسان، مقاله ای با عنوان پاسخ به سؤالات درباره آموزش آنلاین نیز بسیار محبوب بود چراکه همگی آگاهیم که پس از همه گیری جهانی کرونا اکثر سیستم های آموزشی به آموزش از راه دور روی آوردند.  این مقاله به صورت مجموعه‌ ای از سؤالات ساختار یافته همراه با پیوندی به مقالات، ویدیوها یا مدخل کتاب مرجع پاسخ داده است. در حالی که نیاز مطلق به برگزاری کلاس ‌های حضوری کاهش ‌یافت، نکاتی درباره کلاس های آنلاین باقی ‌ماند و Google را به مقصدی محبوب برای جستجو در مورد این موضوع تبدیل کرد.

گفتنی است، موضوعاتی مانند اظهارنظرهای چندین بازیگر سرشناس نیز در این فهرست در سال ۲۰۲۲ قرار دارند. همچنین حمله روسیه به اوکراین جرقه بسیاری از مقالات علوم اجتماعی و رفتاری، از جمله تأثیر جنگ بر دانشمندان و دانش پژوهان در خود اوکراین را برانگیخت. جالب اینجاست که یک صفحه وب با عنوان علوم اجتماعی و رفتاری و جنگ روسیه و اوکراین ایجاد شد که شامل پیوندی به یک میکروسایت انتشارات SAGE است که مقالاتی را در این زمینه دربر دارد.

هوش مصنوعی با قابلیت تصمیم گیری و ادعای تحول در آموزش عالی موضوع مهم دیگری در سالی که گذشت، بود. در ادامه، تغییرات توییتر پس از خرید این شبکه اجتماعی توسط ایلان ماسک نیز منجر به تغییرات رفتاری بین کاربران شد.

به گزارش سیناپرس، درگذشت دانشمندان برجسته اجتماعی و رفتاری نیز از رویدادهای مهم این سال در همین زمینه بودند که در این رابطه می توان به مرگ بارنی گلیزر (Barney Glaser)، ۱۹۳۰-۲۰۲۲ اشاره کرد.

در خاتمه گفتنی است که نوشته های دو وبلاگ نویس مشهور در زمینه علوم اجتماعی و رفتاری نیز عکس العمل های گروهی زیادی دربر داشت که شامل نوشته های رابرت دینگوال (Robert Dingwall) و دانیل نهرینگ (Daniel Nehring) می شود که درباره آخرین موج اعتصاب در دانشگاه‌ها بحث می کند.

مترجم: کاظم فلاحی پناه

منبع: socialsciencespace

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل