نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

پرندگان از نسل دایناسورها هستند

به گزارش سیناپرس، داده‌های جدید پژوهشگران در مورد شکل انگشتان پنجه و فلس ‌های پاهای تروپودهای پرنده اولیه، گروهی از دایناسورهای سه انگشتی که شامل تیرانوسوروس رکس، ولوسیراپتور و پرندگان می شدند، نشان می دهد پرندگان از نسل دایناسورها هستند.

تیمی از محققان طی مطالعات جدید خود به بررسی نحوه استفاده از پنجه و دم دایناسورها پرداختند. این یافته ها ممکن است به بهبود درک ما از رفتار و سبک زندگی خویشاوندان منقرض شده پرندگان امروزی، از جمله توانایی های چنگ زدن و شکار آن ها کمک کند.

شکل و اندازه پاهای پرندگان امروزی مطابق با قابلیت های پریدن، نشستن، شنا کردن، بالا رفتن و گرفتن شکار توسط آن هاست. به طور کلی از شکل پنجه‌ ها، استخوان‌ ها و مفاصل می ‌توان برای استنباط عملکرد همین ویژگی ‌ها در فسیل‌ های تروپود های پرنده اولیه استفاده کرد. اگرچه عملکرد بافت ‌های نرم پا، مانند بالشتک ‌های پا و فلس‌ ها، در پرندگان زنده قابل درک است، اما اغلب آن ها در فسیل‌ ها نگهداری نمی ‌شوند و نتیجه‌ گیری هدف آنها در گونه‌ های منقرض شده را دشوار می ‌کند.

به همین دلیل مایکل پیتمن و همکارانش طی مطالعات جدید خود جزئیات بافت نرم پای ۱۲ نمونه فسیلی مربوط به ۸ خویشاوند پرنده های امروزی را بررسی کردند. از جمله این پرندگان می توان به پرندگان اولیه کوچک و به اندازه کلاغ مانند Anchiornis و Confuciusornis و همچنین Microraptor از خویشاوندان نزدیک پرنده های امروزی اشاره کرد.

 آن ها سپس این داده ها را با اندازه گیری پنجه ها و استخوان های فسیل شده ترکیب کردند. دیرینه شناسان پیشنهاد می ‌کنند که فسیل‌ هایی با سازگاری پاهای مشابه، مانند پدهای محدب و گرد که در Microraptor یافت می ‌شوند، از پاهای خود برای شکار طعمه به روشی مشابه شکارچیان مدرن مانند شاهین استفاده می‌ کردند.به گزارش سیناپرس، فسیل‌ هایی با پدهای صاف مانند Anchiornis، از پاهای خود برای یک سبک زندگی مبتنی بر حرکت روی زمین استفاده می ‌کردند و برخی از گونه‌ ها ممکن است از آن ‌ها برای گرفتم و نگهداشتن غذا استفاده کرده باشند، همانطور که این رفتار در طوطی‌های امروزی مشاهده شده است.

به گزارش سیناپرس،  با این حال، همه فسیل‌ های بررسی‌ شده با نمونه ‌هایی از پرندگان زنده مطابقت نداشتند. این موضوع نشان می ‌دهد که گونه‌ های منقرض شده مانند Sapeornis ممکن است برخی رفتارها و شیوه ‌های زندگی را از خود نشان داده باشند که امروزه نمی ‌توانیم آن ‌ها را در پرندگان زنده شناسایی کنیم.

شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی Nature Communications منتشر شده است.

مترجم: نیروانا محمدحسینی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل