نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

افزایش استاندارد محصولات دانش بنیان با کمک پژوهشگاه استاندارد

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم در یازدهمین جشنواره پژوهش پژوهشگاه استاندارد، گفت: در مقوله قوانین و مقررات و استانداردسازی محصولات فناورانه بر اساس شاخص های جهانی باید جایگاه خود را ارتقا ببخشیم که در این مسیر باید از کمک پژوهشگاه استاندارد استفاده کنیم.

دکتر علی خیرالدین در یازدهمین جشنواره پژوهش پژوهشگاه استاندارد که با حضور رییس سازمان ملی استاندارد ایران، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، کارشناسان و پژوهشگران و نخبگان علمی کشور در محل سالن همایش های بین المللی هتل المپیک تهران برگزار شد، گفت: تلاش همه بازیگران عرصه علمی و فناوری کشور موجب شد جایگاه ایران در شاخص فناوری  از رتبه ۱۲۰ در سال ۲۰۱۴ به رتبه ۵۳ در سال ۲۰۲۲ ارتقاء پیدا کند.

وی به فعالیت ۵۱ پارک علم و فناوری در کشور اشاره کرد و افزود: تجاری سازی محصولات فناورانه باید مورد توجه جدی قرار گیرد تا در آینده شاهد رشد شرکت های دانش بنیان و آمار بالای اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی باشیم.

معاون وزیر علوم گفت: عدم شناسایی نیازها و اولویت بندی نیازها از بزرگترین مشکلات کشور است؛ برای رفع این مشکل ، سامانه نیازها و ایده ها (نان) راه اندازی شد تا تمام نیازهای کشور احصا شود و در حال حاضر ۶۵۰۰ نیاز و ۶۰۰ ایده در این سامانه ثبت شده است.

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: برنامه تانا در راستای تدوین نقشه جامع نیازها و توانمندی های علمی و فناوری کشور در استان ها راه اندازی شد که خوشبختانه این برنامه پیشرفت خوبی داشته و در حوزه فناوری و نوآوری جریان ساز شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش و اهمیت استاندارد در توسعه کشور، گفت: نقش استاندارد در تجاری سازی محصولات فناورانه بر اساس سطوح آمادگی فناوری بسیار حائز اهمیت است.

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: انتظار می رود زیرساخت آزمایشگاهی در اداره استاندارد و آزمایشگاه های همکار تخصصی در زمینه محصولات سخت افزاری حوزه های نوین مانند اینترنت اشیاء جهت ارزیابی و ارائه گواهی استاندارد، برای پارک های علم و فناوری فراهم شود.

وی نداشتن معیار و پروتکل های مشخص برای آزمایش و ارائه گواهی استاندارد محصولات فناورانه بخصوص در حوزه فناوری های زیستی را به عنوان یکی از مشکلات پارک های علم و فناوری مطرح و اظهار کرد: منوط شدن بررسی برخی محصولات فناورانه به اخذ گواهی سایر دستگاه های اجرایی مانند مجوز غذا و دارو، از مشکلات پارک های علم و فناوری در تجاری سازی این محصولات است.

دکتر خیرالدین ادامه داد: نداشتن کارشناس تخصصی و زیرساخت نیروی انسانی مرتبط با حوزه محصولات فناورانه جدید و طولانی شدن روند بررسی و ارائه گواهی، یکی دیگر از مشکلات پارک های علم و فناوری در استان ها است.

وی به آمادگی پارک های علم و فناوری برای راه اندازی آزمایشگاه های مرجع با همکاری اداره استاندارد اشاره کرد و گفت: آزمایش برخی از محصولات فناورانه در داخل کشور میسر نیست و انجام آزمایش در خارج از کشور علاوه بر اتلاف زمان، مستلزم تحمیل هزینه به شرکت های دانش بنیان نیز است.

به نقل از وزارت علوم، دکتر خیرالدین خاطرنشان کرد: انتظار ما این است اداره استاندارد با پارک های علم و فناوری در تدوین چارچوب آیین نامه استاندارد برای فناوری های جدید و محصولات توسعه داده شده مبتنی بر فناوری های جدید، همکاری داشته باشد.

وی با اشاره به صادرات محصولات فناورانه و ضرورت اخذ استانداردهای بین المللی، گفت: پارک های علم و فناوری آمادگی دارند به منظور بومی سازی استاندارد کشورهای هدف در موضوع صادرات، با اداره استاندارد تعامل موثری داشته باشد.

خروج از نسخه موبایل