نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

مطالعه سرنوشت زمین به کمک سیاره در حال مرگ

به گزارش سیناپرس،ستاره شناسان برای اولین بار، سیاره ای را شناسایی کردند که به سمت یک برخورد فاجعه آمیز با ستاره پیر خود در حال حرکت است و به طور بالقوه نگاهی اجمالی به چگونگی پایان زمین ارائه می دهد.

تیمی متشکل از محققان آمریکایی موفق به کشف سیاره ای شدند که در پایان عمر خود به سمت ستاره مرکزی منظومه اش در حال حرکت بوده و قرار است نابود شود. این محققان امیدوارند سیاره فراخورشیدی محکوم به فنا Kepler-1658b بتواند به روشن کردن چگونگی مرگ جهان ها با پیرتر شدن ستاره ها کمک کند.

کپلر-1658b که در فاصله ۲۶۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد، به عنوان یک سیاره مشتری داغ شناخته می شود. اگرچه این سیاره از نظر اندازه شبیه مشتری است، اما به دور ستاره میزبان خود به اندازه یک هشتم فاصله بین خورشید و عطارد می چرخد و این فاصله کم، آن را بسیار داغ تر از غول گازی منظومه شمسی خودمان می کند.

طبق مطالعه منتشر شده در The Astrophysical Journal Letters، مدار Kepler-1658b به دور ستاره میزبانش کمتر از سه روز طول می کشد و سالیانه حدود ۱۳۱ میلی ثانیه کوتاهتر می شود.

دکتر شریاس ویسا پراگادا، دانشمند مرکز اخترفیزیک هاروارد – اسمیتسونیان و نویسنده اصلی این مطالعه، می ‌گوید: اگر این سیاره به حرکت مارپیچی به سمت ستاره ‌اش با سرعت مشاهده ‌شده ادامه دهد، در کمتر از سه میلیون سال  آینده با ستاره ‌اش برخورد خواهد کرد. این اولین باری است که ما شواهد مستقیمی از حرکت یک سیاره مارپیچ به سمت ستاره تکامل یافته خود مشاهده می کنیم.

مدار Kepler-1658b توسط در فرآیندی مشابه با نحوه بالا و پایین رفتن اقیانوس های زمین هر روز کوتاه می شود.

به گزارش سیناپرس، مرکز اخترفیزیک ایالات متحده در بیانیه‌ ای اعلام کرد: مرگ و برخورد با ستاره، سرنوشتی است که تصور می‌ شود در انتظار بسیاری از جهان ‌ها است و می ‌تواند میلیاردها سال بعد با بزرگ ‌تر شدن خورشید ما، رخ دهد. در حدود پنج میلیارد سال دیگر، خورشید به یک ستاره غول سرخ تبدیل خواهد شد و سایرات منظومه شمسی یکی یکی به آن برخورد می کنند.

Kepler-1658b اولین سیاره فراخورشیدی بود که توسط تلسکوپ فضایی کپلر مشاهده شد که در سال ۲۰۰۹ به فضا پرتاب شد. با این حال تقریباً یک دهه طول کشید تا وجود این سیاره در سال ۲۰۱۹ تأیید شود.

طی ۱۳ سال گذشته، اخترشناسان توانستند تغییر آهسته اما پیوسته در مدار سیاره را هنگام عبور از چهره ستاره میزبان خود مشاهده کنند.به گزارش سیناپرس، دکتر ویساپراگادا در این رابطه گفت، کشف فوق یک سورپرایز بزرگ بود. اکنون محققان بر این باورند که سیاره به خودی خود بسیار داغتر از حد انتظار است.

مترجم: سید یوسف دراوی زاده

منبع: sciencealert

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل