نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

مرگ روبات ناسا در مریخ

به گزارش سیناپرس، به تازگی متن توئیت یک روبات مریخ نورد ناسا که در حال نزدیک شدن به پایان عمر خود است، منتشر شد که واکنش های احساسی متعددی را در پی داشت. باتری های این روبات در حال اتمام بوده و به نظر می رسد هر لحظه امکان از کار افتادن آن وجود داشته باشد.

در ماه می سال ۲۰۱۸ میلادی فرودگر InSight ناسا به فضا پرتاب شده و شش ماه بعد روی مریخ فرود آمد. این ماموریت حامل یک روبات کاوشگر بود که حدود چهار سال روی سطح مریخ پرسه زده و به تازگی پیامی با این مضمون به زمین مخابره کرد: «قدرت من واقعاً کم است، بنابراین ممکن است این آخرین تصویری باشد که می‌توانم ارسال کنم».

این پیام با واکنش احساسی بسیاری از کاربران شبکه های اجتماعی مواجه شده و به طور خاص توئیت این روبات در کانال ناسا با این مضمون، موجب احساستی شدن بسیاری از مخاطبین شد.

در این توئیت نوشته شد:من روزهای آرام و مفیدی را در مریخ گذراندم. اگر بتوانم با تیم ماموریتم صحبت کنم، این کار را خواهم کرد  اما به زودی اینجا خواهم مرد. از این که با من ماندید متشکرم.

گفتنی است، این ربات برای مطالعه شرایط زیر سطح و اعماق مریخ از جمله پوسته، گوشته و هسته این سیاره فرستاده شد. همچنین روبات کاوشگر خود در طول ماموریت چهار ساله اش، حرکات زمین ساختی، لرزه ای و شهاب سنگی را در این سیاره رصد کرده است.

ناسا در رابطه با این موضوع گفت: مطالعه ساختار داخلی مریخ به سوالات کلیدی در مورد شکل گیری اولیه سیارات سنگی در منظومه شمسی و سیاراتی همچون عطارد، زهره و زمین پاسخ می دهد.

این فرودگر در طول اکتشاف چهار ساله خود، زمین لرزه ای به بزرگی ۴ ریشتر را شناسایی کرد که دانشمندان معتقدند در نتیجه اصابت شهاب سنگ بوده است. البته در طول این چهار سال بیش از ۱۳۰۰ رویداد لرزه ای دیگر نیز توسط روبات فوق  اندازه گیری و ثبت شده است.

به گزارش سیناپرس، این ربات همچنین شیاطین گرد و غباری را مورد مطالعه قرار داد که طوفان های گرد و غباری هستند که در مریخ رخ می دهند و شامل جریان های الکتریکی هستند که از مرکز سیاره عبور می کنند.

مترجم: ناصر پورقدیمی

منبع: stuff.co.nz

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل