نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

مداوای سرطان بدخیم مثانه با ژن درمانی

به گزارش سیناپرس، یکی از شایع ترین اختلالات مثانه، سرطان این عضو است که معمولا روش درمانی موفقی برای آن وجود نداشته و بیماران با مشکلات مختلفی مواجه می شوند. به تازگی روش جدیدی برای درمان این بیماری بر پایه ژن درمانی ارائه شده است.

بیماران مبتلا به سرطان مثانه پرخطر اکنون گزینه جدیدی برای درمان آن دارند. سازمان غذا و داروی ایالات متحده به تازگی روش جدید  ژن درمانی به نام Adstiladrin را تایید کرد که برای بیمارانی طراحی شده است که به سرطان مثانه غیرتهاجمی عضلانی پرخطر  NMIBC  مبتلا هستند. این بیماری معمولا به درمان استاندارد، Bacillus پاسخ نمی دهد.

دکتر پیتر مارکس، مدیر مرکز ارزیابی و تحقیقات بیولوژیکی سازمان غذا و دارو در بیانیه ‌ای گفت: این تأییدیه یک گزینه درمانی نوآورانه برای بیماران مبتلا به سرطان مثانه غیرتهاجمی عضلانی پرخطر  که به درمان BCG پاسخ نمی ‌دهد، ارائه می ‌کند.

حدود ۷۵ تا ۸۰ درصد سرطان های مثانه تازه تشخیص داده شده از طریق پوشش مثانه رشد کرده اند، اما هنوز به عضله حمله نکرده اند. حدود ۳۰ تا ۸۰ درصد موارد سرطان مجددا عود کرده و خطر گسترش را دارند. درمان این بیماری معمولاً شامل برداشتن تومور و استفاده از روش موسوم به BCG برای کاهش خطر عود سرطان است.

متاسفانه برای بیمارانی که سرطان آنها به BCG پاسخ نمی دهد، گزینه های درمانی کمی وجود دارد. بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده، سالانه حدود ۵۷ هزار مرد و ۱۸ هزار زن به سرطان مثانه مبتلا شده سالانه حدود ۱۲ هزار مرد و ۴۷۰۰ زن در اثر این بیماری در ایالات متحده جان خود را از دست می دهند.

به گزارش سیناپرس، در این روش درمانی جدید، ۱۵۷ بیمار، که ۹۸ نفر از آنها به نوع سرطان بی پاسخ BCG مبتلا بودند و از روش موسوم به  ادستیلادرین استفاده کردند.

این بیماران هر سه ماه یک بار به مدت ۱۲ ماه، ادستیلادرین را دریافت کردند. نکته جالب این است که در ۵۱ درصد از بیمارانی که از درمان با Adstiladrin استفاده می کردند، تمام علائم سرطان ناپدید شد. نتایج نهایی این مطالعات نشان داد میانگین پاسخ بیماری به این روش جدید،  9.7 ماه بود. حدود ۴۶ درصد از بیمارانی که پاسخ دادند حداقل برای یک سال در بهبودی کامل بودند.

به گزارش سیناپرس، شایع‌ ترین عوارض جانبی مرتبط با Adstiladrin ترشح مثانه، خستگی، اسپاسم مثانه، فوریت ‌های ادراری، وجود خون در ادرار، لرز، تب و ادرار دردناک بود. سازمان غذا و داروی ایالات متحده در این رابطه تاکید کرد: افرادی که دچار سرکوب سیستم ایمنی بوده یا دارای نقص ایمنی هستند نباید از Adstiladrin استفاده کنند.

مترجم: مولود یوسفی

منبع: consumer.healthday

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل