نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

آلودگی نوری ریتم ساعت بیولوژیک ما را مختل می‌کند

به گزارش سیناپرس، در شب، نور همه جا را فرا می‌گیرد و بسیاری از اوقات مانع خواب ما می‌شود. رایانه‌ها، تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها بیش از اندازه نور ساطع می‌کنند و به این ترتیب ساعت بیولوژیکی، خواب و در نهایت سلامت ما را مختل می‌کنند.

نورهای مصنوعی به محیط بیرون و داخل ما هجوم آورده‌اند و ما را در معرض آلودگی نوری قرار می‌دهند؛ این نورها گاهی بسیار قابل توجه هستند و خواب ما را تحت تاثیر قرار می‌دهند؛ این امر به ویژه در مورد علائم تبلیغاتی اغلب چشمک زن، که مانع از به خواب رفتن ما می‌شوند، صادق است. وارد یک خواب عمیق ترمیمی شوید کرکره‌ها و پرده‌های خاموشی به افرادی که بیشتر در معرض خطر هستند این امکان را می‌دهد تا از این ناراحتی ها بکاهند. افراد شب‌کار نیز از عواقب نور طبیعی در روز رنج می‌برند که مانع از خوابیدن آنها می‌شود و نور مصنوعی در شب که ریتم بیولوژیکی آنها را برای همیشه مختل می‌کند.

LED ها ساعت بیولوژیک ما را به هم می‌زنند

لامپ‌های ال‌ای‌دی به‌ تدریج به خیابان‌ها و خانه‌های ما هجوم آوردند. این دیودهای کم مصرف دارای شدت نور قدرتمندی هستند. علاوه بر خطر تابش خیره‌کننده و اثر سمی بالقوه بر روی شبکیه، قرار گرفتن در معرض LED ها می‌تواند خواب ما را مختل کند. به گزارش سیناپرس، امروزه این ال‌ای‌دی‌ها در صفحه‌های تخت (تلویزیون، تبلت، گوشی‌های هوشمند) قرار می‌گیرند، همان وسایلی که تا پاسی از شب از آنها استفاده می‌کنیم. این قرار گرفتن در معرض ال‌ای‌دی‌ها در ساعات شب به اختلال در ساعت بیولوژیکی ما کمک و از به خواب رفتن ما جلوگیری می‌کند.

روشنایی‌ها چگونه به بدن ما آسیب می‌زنند؟

نور محرک است. نورهای مصنوعی که در شب در معرض آنها قرار می‌گیریم، نورون‌های فعال‌کننده خواب را مهار  و سایر مراکز عصبی را که در بیداری نقش دارند، تحریک می‌کنند. اینگونه است که به خواب رفتن سخت و با تأخیر می‌شود.

کاهش تولید ملاتونین یا همان هورمون خواب

نورهای مصنوعی همچنین ترشح شبانه ملاتونین را مختل می‌کنند، هورمونی که مستقیماً در خواب نقش دارد و بنابراین در تنظیم ریتم خواب/بیداری یا ساعت بیولوژیکی ما دخالت می‌کند. مطالعات قبلاً اثرات نور ساطع‌شده توسط LED ها را بر تولید ملاتونین نشان داده‌اند. به گزارش سیناپرس، اجازه دهید این مطالعه اخیر را نقل کنیم که بر روی چند دانش آموز متمرکز شده و نشان می‌دهد پس از دو ساعت استفاده از iPad در طول شب (بین ساعت 11 شب تا 1 بامداد)، تولید ملاتونین بر 3 و حتی بر 6 تقسیم می‌شود. به یاد داشته باشید که این هورمون برای بدن ضروری است. به خواب رفتن تقریباً در طول روز وجود ندارد و فقط در شب ایجاد می‌شود، اما به شرطی که چشم ما در معرض نور زیاد قرار نگیرد.

استفاده شبانه از نمایشگرها بدتر از قهوه است!

این احتمال وجود دارد که نور کامپیوترها، گوشی‌های هوشمند یا تبلت‌ها، نقش مهم‌تر و شدیدتری نسبت به کافئین، استرس یا رژیم غذایی در اختلالات خواب داشته باشند. با این حال، کمبود مزمن خواب با افزایش خطرات چاقی، دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی، افسردگی و حتی کمبود توجه یا بیش‌فعالی مرتبط است.

6 توصیه برای بازگشت خواب سالم و کامل

اگر می‌خواهید خواب شبانه کامل و مناسبی داشته باشید، رعایت این 6 نکته را از خاطر نبرید.

  1. اتاق خواب خود را تاریک کنید، چراغ‌های شب (ساعت زنگ‌دار و غیره) و سایر چراغ‌های نشانگر (چراغ‌های کوچک در تلویزیون، کامپیوتر و … در وضعیت استندباری) که گاهی باعث آلودگی نوری شدیدی می‌شوند، را حذف کنید.
  2. در هنگام شب، به تدریج شروع کنید به کم کردن شدت نور محل زندگیتان.
  3. شب‌ها جلوی تلویزیون که منبعی بسیار قوی در تولید نور در شب است، نخوابید.
  4. از عصر به بعد سعی کنید کاری با رایانه، تلفن هوشمند یا تبلت نداشته باشید زیرا این وسایل نور زیادی از خود ساطع می‌کنند. اگر نمی‌توانید به‌طور کامل استفاده از این وسایل را کنار بگذارید، تاثیر صفحه نمایش بر تولید ملاتونین را کاهش دهید، تاثیری که تابعی از سه عامل (نزدیک بودن به چشم، روشنایی و تن نور) صفحه نمایش است؛ ضمنا تا حد امکان آنها را دور از چشمتان قرار دهید.
  5. والدین باید شب‌ها مانع از حضور در مقابل یا استفاده فرزندانشان از تلویزیون، کامپیوتر، تلفن همراه و تبلت در اتاق‌هایشان بشوند.
  6. و در نهایت سعی کنید شب‌ها فعالیت هیجان‌آور نداشته باشید. در واقع، ما در اینجا نورها را متهم به مختل کردن خواب شبانه‌مان می‌کنیم اما هنوز هم اغلب اوقات، عصرها فعالیت‌های تحریک‌کننده‌ای انجام می‌دهیم که مانع از خوابیدن ما می‌شوند؛ فعالیت‌هایی مانند تماشای فیلم‌های خشن، انجام بازی‌های ویدئویی، حتی مشاجرات یا انجام کارهای ناخوشایند (مانند بررسی مالیات، صورتحساب‌ها و غیره).

منبع: e-sante

مترجم: مهگل غفاری

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل