نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

شرط داشتن جامعه سالم، خانواده سالم است

کارشناس سلامت اجتماعی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان خانواده را اصلی ترین نهاد برای ایجاد احساس امنیت و آرامش اعضای خانواده معرفی کرد.
به گزارش خبرگزاری سیناپرس، پروانه ابراهیمی اظهار کرد: خانواده اصلی‌ترین نهادی است که به اعضای خود احساس امنیت و آرامش می دهد و مهمترین فضای ارضای نیازهای افراد محسوب می شود، اما وجود خشونت این احساس امنیت و آرامش را به اضطراب و ناامنی تبدیل می کند.
وی با بیان اینکه خانواده طی هزاران سال پایدارترین و موثرترین نهاد و واسطه حفظ ویژگی‌های فرهنگی و عامل انتقال آنها به نسل های بعدی است، افزود: خشونت خانگی واقعیتی آزاردهنده و غیرقابل انکار در دنیای امروز است، در جایی که محیط خانه باید پناهگاهی باشد تا افراد در آن استراحت کنند و به آرامش برسند، متاسفانه برای بسیاری از مردم به محیطی ناامن تبدیل شده است.
کارشناس سلامت اجتماعی معاونت بهداشتی دانشگاه تصریح کرد: خشونت های خانگی مخصوص جامعه یا طبقه ای خاص نیست، بلکه همه کشورها و طبقات اجتماعی مختلف درگیرآن هستند و عبارت است از : عمل و برخوردی که بر اساس آن شخصی به شخص دیگری عمدا درحومه یا چارچوب خانواده، صدمه فیزیکی یا اخلاقی وارد می‌کند.
وی با اشاره به اینکه شایع‌ترین انواع خشونت شامل ضرب و شتم، تحقیر، تهدید، توهین و در برخی حالات اعمال محدودیت‌های اقتصادی و اجتماعی است، ادامه داد: در این بین خشونت کلامی و روانی بیشترین درصد را به خود اختصاص داده است.
ابراهیمی بیان کرد: بررسی ها و تحقیقات آسیب شناسان مسائل اجتماعی نیزحاکی از وجود میزان متوسطی از خشونت های خانگی به ویژه خشونت علیه زنان است و این موضوع گاهی از سوی خود زنان پنهان می شود.
وی ادامه داد: امروزه به دلیل افزایش آگاهی عمومی جامعه خشونت پذیرفته شده نیست و دولت ها نیز خود را موظف به حمایت از حقوق شهروندان می دانند.
ابراهیمی یادآور شد: در محیط خانوادگی نیز دیگر نمی توان گفت “چهار دیواری اختیاری است” چراکه خانواده محیطی است خصوصی و هیچ کس حق دخالت ندارد زیرا در تعامل میان دولت، مردم و نهادهای اجتماعی در عرصه عمومی باید بپذیریم که خشونت مسئله ای خصوصی نیست، وقتی پدر یا مادری فرزندش را کتک می زند اثرات سوء این حرکت در نسل‌های بعدی و به تبع در جامعه باقی می ماند و مسئله گردش خشونت مطرح می شود چه کودک خود قربانی خشونت باشد و چه شاهد خشونت به سایر افراد خانواده، این گردش خشونت از نسلی به نسل دیگر ادامه خواهد داشت و به این ترتیب پایانی برای خشونت وجود ندارد.
وی خاطرنشان کرد: برای ایجاد و حفظ سلامت روان در خانواده لازم است تک تک اعضای خانواده با مهارتهای مرتبط با سلامت روان از جمله مهارت های زندگی، فرزند پروری و خودمراقبتی آشنا شوند، پس برای رسیدن به یک جامعه سالم باید ابتدا خانواده سالمی داشته باشیم.
این کارشناس سلامت اجتماعی در ادامه نکات کلیدی برای رسیدن به یک خانواده سالم ، شاد و دور از خشونت راعنوان کرد و گفت: ایجاد روابط سالم بین اعضای خانواده، توجه به سلامت جسمی خانواده، تلاش برای شناخت روحیات هم، گوش دادن به صحبت های یکدیگر، فراهم کردن شرایط گفتگو و تبادل نظر برای همه افراد خانواده، انجام فعالیت های گروهی، خودداری از سرزنش افراد خانواده، احترام به اعتقادات مذهبی و غنا بخشیدن به ارزش های معنوی افراد خانواده راههایی برای رسیدن به یک خانواده سالم و شاد است.
وی گفت: پرهیز از توهین، سرزنش و پرخاشگری والدین به هم، توجه به رفتارهای مثبت یکدیگر و تشویق و ترغیب رفتارهای پسندیده اعضای خانواده، ورزش و فعالیت بدنی منظم، سرگرمی های جمعی و انفرادی، استراحت کافی و خواب منظم و پرهیز از گفت وگو درباره موضوعات تنش‌زا دیگر راهکارهایی است که در جهت برخورداری از خانواده‌ای سالم و شاد قابل طرح کردن است.

خروج از نسخه موبایل