نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

پاک سازی منابع آبی با قدرت گیاه پالایی اکالیپتوس و سنجد

به گزارش سیناپرس، در یک تحقیق انجام شده توسط پژوهشگران کشور، بر ضرورت استفاده از گیاهانی نظیر اکالیپتوس و سنجد برای پاک سازی ساده و ارزان منابع آبی از آلاینده های شیمیایی تاکید شده است.

يکي از مهم ترين منابع تجديدشونده، آب است که متاسفانه امروزه به صورت های مختلفی دچار آلودگی می شود. نيترات و فسفات دو آلاينده مهم هستند که به وسيلة کودهای شيميايی ايجاد شده و سبب آلودگی محيط و منابع آبی می گردد. یون نيترات، باعث ايجاد یک بيماری به نام مت هموگلوبينميا می شود و یون فسفات بيش از حد نیز به عنوان عاملی در اختلالات استخوانی و بيماری مزمن کليوی شناخته شده است. در این میان، سولفات ها نيز به عنوان يکی ديگر از يون های اصلی موجود در آب هايی طبيعی و فاضلاب ها محسوب می شوند که مشکلات خاص خود را به وجود می آورند. سولفات همانند مواد معدنی ديگر می تواند باعث بروز لايه های فلس مانند در لوله های آب شده و موجب طعم نامطلوب در آب و بروز بیماری اسهال می شود.

به گفته متخصصان، برای حذف این آلاینده از منابع آبی، روش های مختلف فيزيکی، شيميايی و زيستی وجود دارد که هر کدام دارای تکنیک های خاص خود هستند. اما به دليل هزينه زياد و کارايی محدود روش های فيزيکی و شيميايی، در سال های اخير روش هاي تصفيه طبيعی مناسب و ارزان قيمتی مثل گياه پالايی مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته اند.

گياه پالايی روش نسبتاً جديدی است که علاوه بر محبوبيت عمومی، سازگار با محيط زيست و پايدار بوده و برای کشورهای درحال توسعه، بسيار مناسب و دارای صرفه اقتصادی است. در این خصوص، قابليت گياه پالايی گياهان مختلف در حذف نيترات، فسفات و سولفات توسط محققان مورد مطالعه مداوم قرار دارد.

در همین راستا، یک تیم پژوهشی سه نفره از دانشگاه صنعتی اصفهان مطالعه ای را انجام داده اند که در آن قابلیت گیاه پالایی درختان اکالیپتوس و سنجد را درحذف نیترات، فسفات و سولفات آب بررسی کرده اند.

در این تحقیق، درخت اکالیپتوس با نام علمی «اکالیپتوس کامالدولنسیس» و درخت سنجد با نام علمی الاگنوس آنگوستیفولیا» در شرایط کشت بدون خاک مورد استفاده قرار گرفته اند. این گونه‌های درختی همراه با غلظت‌های صفر، 50، 100 میلی‌گرم بر لیتر نیترات و صفر ، 30، 60 میلی‌گرم بر لیتر فسفات و سولفات کاشته شدند و سپس میزان حذف آلاینده‌ها و برخی عوامل فیزیولوژیک گیاهان اندازه‌گیری و تجزیه و تحلیل شدند.

به گزارش سیناپرس، نتایج بررسی ها نشان داد:درختان فوق دارای توانی قوی در حذف آلاینده های نیترات، فسفات و سولفات از آب هستند.

به گفته مهرانگیز احمدی، پژوهشگر دانشگاه صنعتی اصفهان و همکارانش، طبق بررسی های انجام شده، گیاه اکالیپتوس با قدرت بالاتری توانست یون های نیترات و فسفات را از آب حذف کند. ولی در خصوص یون سولفات، برتری با سنجد بود.

محققان دریافتند: استفاده از گونه های مذکور، روش مناسبی برای حذف آلاينده های نيترات، فسفات و سولفات محسوب می شود که علاوه بر هزينه کم و فناوری ساده، می تواند در اصلاح و بهبود محيط زيست نقش مؤثری داشته باشد. بنابراين به کارگیری اين گونه ها در سطح کشور باید در سياست های مديريتی شهرداری و سازمان جنگل ها و مراتع هنگام احداث پارک های جنگلی و ايجاد فضای سبز، جایگاهی ویژه داشته باشد.

این یافته های جالب توجه که روش کم هزینه و موثر گیاه پالایی به کمک دو درخت قابل رشد در ایران را برای پاک سازی آب از آلاینده ها توصیه می کنند، در فصل نامه «پژوهش آب ایران» وابسته به دانشگاه شهرکرد منتشر شده اند.

گزارش: محمدرضا دلفیه

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل