ادغام آموزش پزشکی در درمان و پژوهش دانشگاههای علوم پزشکی را در جایگاه بالاتری قرارداد
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران معتقد است: ادغام آموزش پزشکی در درمان و پژوهش توانست، دانشگاه های علوم پزشکی را نسبت به دانشگاه های غیرپزشکی در زمینه محصول پیشرفته کاربردی، در جایگاه بالاتری قرار دهد.
دکتر حسین قناعتی، در نشست هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران، بر سیاستگذاری بر اساس شواهد تاکید کرد و گفت: طراحی نظام شبکه و سیستم ارجاع از نقاط قوت سیستم سلامت کشور است. همچنین ادغام آموزش پزشکی در درمان و پژوهش توانست، دانشگاه های علوم پزشکی را نسبت به دانشگاه های غیرپزشکی در زمینه محصول پیشرفته کاربردی، در جایگاه بالاتری قرار دهد. امیدوارم دانشگاه های صنعتی نیز بتوانند از این مدل به خوبی الگوبرداری کنند و وزارت بهداشت از این ظرفیت ها استفاده بهینه کند.
وی افزود: باید در سیاست گذاری ها بر اساس شواهد عمل کنیم و به جای «درمان محوری»، «پیشگیری و بهداشت» را در اولویت قرار دهیم. یکی از چالش ها در حوزه سلامت این است که با تغییر مدیران، برنامه ها تغییر می کند وهر فرد، بر اساس نظر و برنامه خود پیش می رود.
دکتر قناعتی، نظارت و پایش را موجب استمرار و دوام برنامه ها خواند و گفت: اجرای طرح تحول سلامت هزینه های زیادی را به حوزه سلامت تحمیل کرد و نتوانست به هدف کلی خود که حمایت از اقشار محروم بود دست یابد.
وی اجرای طرح تحول در کشورهای دیگر چون ترکیه را موفق و مستمر عنوان کرد و افزود: مدل طرح تحول در کشور همسایه ما به درستی طراحی شده و بر حمایت از اقشار ضعیف جامعه تمرکز کرده بود، توانست به خوبی اجرا شود.علت آن استمرار برنامه و ثبات مدیریتی بود.قطعا خرد جمعی، استمرار و برنامه ریزی مناسب می تواند در تحقق اهداف، موثر باشد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، تغییر برنامه های کلان، همزمان با تغییر مدیران را موجب هدر رفت منابع دانست و تاکید کرد: بهترین برنامه ها، اقدامات و طرح های مدیران قبلی است مگر آنکه ثابت کنند برنامه بهتری در دست اجرا دارند و در این شرایط نیز اصلاحات باید به آرامی و به صورت پایلوت اجرا شود.
وی با بیان اینکه «نبض طرح باید به صورت مستمر در دست مدیر باشد» افزود: مادامی که سیاست گذاری با آنالیز اطلاعات مناسب همراه نباشد، با مشکل مواجه می شود. مهم ترین چیزی که نیاز داریم این است که نبض اتفاقات دانشگاه را در دست داشته باشیم که این کار از طریق داشبوردهای مدیریتی به دست می آید.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران ، مدیریت زمان را مسئله ای مغفول مانده در کشور دانست و تصریح کرد: امروز اگر مسائل را به سرعت آنالیز نکنیم و در تصمیم گیری تعلل کنیم، زمان مناسب را از دست می دهیم به عنوان مثال اگر خرید تجهیزات با تاخیر همراه باشد به ازای هر روز، سرمایه ما از دست می رود. توجه به شاخص بهره وری از طریق صرفه جویی زمانی می تواند سودآوری بسیاری برای مجموعه در پی داشته باشد.
دکتر قناعتی، از معاونت توسعه خواست تا مناقصه و مزایده های دانشگاه را با سرعت بیشتری برگزار کنند و خاطرنشان کرد: کوتاه شدن زمان به نفع مجموعه خواهد بود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود، مدیریت بدون ارزیابی را بی دوام خواند و گفت: باید آمارها به صورت معتبر اعلام شود. قبول دارم که بیماران تحت پوشش دانشگاه، بیماری های پیچیده و دشواری دارند که می توانند میزان مرگ و میر در دانشگاه را افزایش دهند اما لازم است شاخص محور و دقیق صحبت کنیم. اطلاعاتی که ارائه می کنیم اگر مستند نباشد و بررسی کافی در آن نشده باشد مشکل آفرین خواهد بود. اگر افراد نتوانند تحلیل مناسبی از آمارهای خام داشته باشند قطعا مدیریت سیستم را دچار اشکال خواهند کرد.
آموزش، اثربخش ترین سرمایه گذاری
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در ادامه دکتر رامین رحیم نیا، معاون توسعه مدیریت و برنامه ریزی منابع دانشگاه، با ارائه گزارشی از آموزش مدیران و کارکنان دانشگاه گفت: بحث آموزش اثربخش ترین و کم هزینه ترین سرمایه گذاری است و اگر از آن استفاده بهینه کنیم می توانیم موفق باشیم.
وی ضمن درخواست از معاونان برای پیشنهاد دوره های آموزشی اثربخش در حوزه پژوهش، بهداشت و درمان گفت: بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری، حداقل سرانه آموزش مدیران ۶۰ ساعت و سرانه آموزش کارکنان ۴۰ ساعت در سال تعیین شده است. به دلیل اثربخشی بیشتر دوره های حضوری، در سال ۱۴۰۱ در حدود ۹۵ دوره به صورت حضوری برگزار شد.
دکتر رحیم نیا، مرکز آموزش ضمن خدمت را مرکزی مختص دانشگاه علوم پزشکی تهران خواند و گفت: هدف از راه اندازی این مرکز برگزاری دوره های کوتاه مدت و سازماندهی آموزش های نظری و مهارتی «تقاضامحور» است.
معاون توسعه دانشگاه، در ادامه پیشنهاد ادغام فعالیت های گروه آموزش ضمن خدمت و مراکز آموزش سلامت کارکنان و حرکت در جهت اقتصادی کردن فعالیت های مرکز را مطرح کرد.