نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کشف قدیمی ترین پارچه پنبه ای جهان در اردن

تیمی از باستان شناسان در حین کاوش در تل تسف، شهری با قدمت ۷ هزار ساله در دره اردن، قدیمی ترین شواهد استفاده از الیاف پنبه را در خاور نزدیک باستان کشف کردند.

به گزارش سیناپرس، تیمی از باستان شناسان به سرپرستی پروفسور دنی روزنبرگ از دانشگاه حیفا، اولین شواهد استفاده از الیاف پنبه را در خاور نزدیک باستان و یکی از قدیمی ترین موارد موجود در جهان را در تل تسف، یک مکان باستان شناسی در دره اردن مرکزی، در جنوب شرقی بیت شین کشف کردند.

الیاف پنبه ای که در تل تسف کشف شده است، صدها سال قبل از شواهد کشف شده پیشین است و به احتمال زیاد هزاران کیلومتر از منطقه دره سند، پاکستان کنونی سفر کرده تا به این بخش از خاور میانه برسد.

پروفسور دنی روزنبرگ در این رابطه گفت که تل تسف در طول دوره گذار بین جوامع کوچک کشاورزی و شهرهای بزرگ شهری، شکوفا شد. این محل مکانی شگفت انگیز است که مواد آلی در آن به خوبی حفظ شده اند.

به طور معمول در سایت های باستانی، منسوجات ساخته شده از مواد آلی در طول زمان تخریب می شوند، بنابراین باستان شناسان نمونه های کمی از این ماده برای مطالعه دارند. البته باید در نظر داشت حتی پس از اینکه یک منسوج در طول زمان متلاشی شد، الیاف ممکن است همچنان در رسوبات اطراف آن وجود داشته باشند. فن آوری های جدید به باستان شناسان اجازه می دهد تا مقادیر میکروسکوپی بقایای آلی را با جزئیات بی سابقه ای از جمله تعیین اینکه آیا الیاف بافته شده اند یا نه، مطالعه کنند.

به گزارش سیناپرس، این مطالعات با همکاری محققان دانشگاه استنفورد و موزه دولتی هانوفر آلمان انجام شد. پیش از این، باستان شناسان تصور می‌ کردند که پارچه‌ های این ناحیه در دوران پیش از تاریخ عمدتاً از سایر مواد گیاهی مانند مو یا پشم حیوانات ساخته می‌ شدند. از آنجایی که پنبه بومی این منطقه نبود، کشف منسوجات پنبه ای برای محققین تعجب آور بوده و این موضوع به اهمیت تل تسف به عنوان یک مرکز تجارت جهانی اشاره می کند.

روزنبرگ در این رابطه گفت: منسوجات برای زندگی ما بسیار ضروری هستند. در دوران ماقبل تاریخ، از منسوجات نه فقط برای ساخت  لباس، بلکه برای شکار و ماهیگیری و … استفاده می شد.

روزنبرگ همچنین تاکید کرد که در حال حاضر نمی توان به طور قطعی بیان کرد که این پنبه از منطقه سند آمده است، اما این بهترین فرضیه انتقال این الیاف از سند محسوب می شود.

به گزارش سیناپرس، تل تصاف که ۷۲۰۰ سال پیش به دلیل وجود چشمه های متعدد شکوفا شد، سکونتگاهی بزرگ با صدها نفر بود. این سکونتگاه حدود ۵۰۰ سال رونق داشته و یکی از اسرار بزرگ این است که چرا با وجود هیچ نشانه ای از پریشانی یا کمبود منابع، زندگی و استفاده از  این مکان متوقف شد.

مترجم: احسان محمدحسینی

منبع: arkeonews

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل