نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

اختلال جدی در دمای فضاپیمای متصل به ایستگاه فضایی بین المللی

سرویس مطبوعاتی آژانس فضایی روسیه روز یکشنبه به خبرنگاران اعلام کرد که در پی آسیب دیدگی سیستم کنترل حرارتی خارجی فضاپیمای سایوز MS-22 بر اثر برخورد شهاب سنگ، دمای این فضاپیمای متصل به ایستگاه بین المللی فضایی در حال کاهش است.

به گزارش سیناپرس، برخورد شهاب سنگ یا یک زباله فضایی با فضاپیمای سایوز MS-22 منجر به آسیب دیدن بخش هایی از رادیاتور و سیستم کنترل حرارتی این بخش متصل به ایستگاه فضایی بین المللی شده و در نتیجه شاهد اختلالات جدی در تنظیم دمای این فضاپیما بودیم.  آژانس فضایی روسیه در این رابطه گفت: دمای داخلی فضاپیمای سایوز MS-22 با تلاش کارشناسان مرکز کنترل ماموریت در مسکو در حال کاهش است و پیش بینی می شود برای روزهای آینده در محدوده تعیین شده باقی بماند.

بر اساس توضیحات ارائه شده در این رابطه، طبق برنامه انتظار می رود فضاپیمای فوق از دوربین های کنترل از راه دور SSRMS کمک دریافت کرده و سطح و جزئیات آسیب دیدگی را مشخص کند. سرویس مطبوعاتی آژانس فضایی روسیه در ادامه توضیحاتش افزود: نتایج این تصاویر صبح دوشنبه به زمین مخابره خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری علم و فرهنگ، عملیات تعمیر و کنترل این فضاپیما شب گذشته برای ساعاتی متوقف شد زیرا فضانوردان در ایستگاه بین المللی فضایی قصد داشتند فینال جام جهانی فوتبال را بین آرژانتی و فرانسه تماشا کنند.

بر اساس گزارش های رسمی، روز پنجشنبه، روکش بیرونی ابزار و محفظه تجهیزات فضاپیمای خدمه سایوز MS-22 که به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل شده بود، آسیب دید. پیاده روی فضایی برنامه ریزی شده به دلیل این نقص لغو شد. در این مدت تلاش اصلی تیم فنی و فضانوردان مقیم در این ایستگاه، حفظ دمای فضاپیما در محدوده ۲۸ تا ۳۰ درجه سانتیگراد بود.

سرگئی کریکالف، مدیر اجرایی برنامه های فضایی سرنشین دار آژانس فضایی روسیه در این رابطه گفت که اگرچه احتمالات زیادی در مورد این حادثه وجود داشته و مباحثی مانند برخود یک زباله فضایی سرگردان وجود دارد اما رادیاتور فضاپیما ممکن است توسط یک شهاب سنگ مورد اصابت قرار گرفته باشد.

مترجم: حمید تعالی

منبع: tass

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل