نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

با اینترنت اشیا، بیمارستان ها را متحول کنید

به گزارش سیناپرس، اینترنت اشیا پدیده ای نوین است که با سرعت بالایی در حال رشد و گسترش به حوزه های مختلف زندگی انسان است. محققان کشورمان در این خصوص، بر اهمیت ورود سریع تر این فناوری به حوزه های درمانی و بیمارستانی تاکید کرده اند.

امروزه، انقلاب دیجیتالی، همه رفتارها و ابعاد مختلف سبک زندگی را تحت تأثیر خود قرار داده است و یکی از شاخه های این انقلاب، اینترنت اشیا است. اینترنت اشیاء به لوازم، اشیا و سایر مواردی اشاره دارد که با دسترسی به اینترنت، فعال می شوند.

از دیدگاه مراقبت های بهداشتی، اینترنت اشیا یا IOT شامل هر وسیله ای است که بتواند داده های مربوط به سلامتی افراد را جمع آوری کند. با این تعریف، مواردی نظیر باندهای هوشمند، داروهای دیجیتال، دستگاه های جراحی قابل کاشت یا سایر دستگاه های قابل حمل متصل به اینترنت که می توانند داده های بهداشتی را اندازه گیری و ثبت کنند، زیرمجموعه اینترنت اشیا محسوب می گردند.

این لوازم یا اشیا متصل به شبکه اینترنت توسط نرم‌افزار‌های موجود در تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها، رایانه‌ها، گجت یا ابزارک‌ها، ساعت‌های هوشمند، تلویزیون‌ها و هر شیء دیگر می‌توانند کنترل شده و تحت مدیریت قرار بگیرند.به گزارش سیناپرس، اینترنت اشیاء به زبان ساده یعنی ارتباط حس‌گرها و دستگاه‌ها با شبکه اینترنت که از طریق این ارتباط و تعامل بین لوازم متصل به شبکه، کاربران دارای دسترسی مجاز، امکان مشاهده و کنترل لوازم متصل به شبکه را خواهند داشت.

پژوهشگرانی از دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در رابطه با این موضوع مهم و طی نامه ای به سردبیر فصل نامه مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد، کاربردهای این فناوری را در حوزه بیمارستانی مورد توجه قرار داده اند.

به گفته اباسط میرزایی، پژوهشگر دانشگاه فوق و فاطمه میرپارسا نویسنده اول این پژوهش، تا سال 2020 یعنی دو سال پیش، 40 درصد از از فناوری های اینترنت اشیا مربوط به حوزه بهداشت و سلامت بوده اند که رقم بالایی محسوب می شود. اینترنت اشیا برای آسان کردن و افزایش ارائه خدمات بهداشتی و درمانی، می تواند تشخیص، درمان و نظارت بر بیماران را در داخل و خارج از محیط بیمارستان انجام دهد.

این محققان می گویند: پدیده اینترنت اشیا به پزشکان و کارکنان بیمارستان کمک می کند تا وظایف خود را راحت و به شیوه ای هوشمند انجام دهند. شاید مهم ترین کاربرد اینترنت اشیاء در این خصوص، نظارت و تصمیم گیری سریع در شرایط بحرانی باشد.

در چند سال اخیر، بیمارستان ها با چالش های مختلفی از قبیل کاهش بودجه، رشد چشمگیر انتظارات بیماران و افزایش رقابت در بازارهای بهداشتی و درمانی مواجه بوده اند. انتظار می رود که خدمات درمانی مبتنی بر اینترنت اشیا، هزینه ها را کاهش داده و کیفیت زندگی را افزایش دهند و با غنی کردن تجربه کاربر، عملکرد کلی خدمات را بهبود بخشد.

در این مطالعه آمده است که اینترنت اشیا، قدرت تأثیرگذاری گسترده ای بر عملکرد بیمارستان ها خواهد داشت. اما نکته مهم در این رابطه، نحوه و شیوه های اجرایی کردن این سیستم در بیمارستان ها است تا همگان بتوانند به خوبی از آن بهره مند شوند.

به گزارش سیناپرس، میرزایی و میرپارسا در انتها ابراز امیدواری کرده اند ، تا با به کار گرفته شدن اینترنت اشیاء در بیمارستان ها، عدالت اجتماعی در حوزه بهداشت و درمان که یکی از مهم ترین خواستگاه های افراد جامعه است، برقرار شود. ضمن آن که وضعیت محیط زیست بهبود یافته و همچنین ناهنجاری های موجود در فعالیت های بیمارستانی به حداقل ممکن کاهش یافته و به شکل بهتری مورد کنترل قرار گیرند.

گزارش: محمدرضا دلفیه

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل