انتقال فیل های آفریقائی به مناطق کم خطر

مقامات کشور آفریقائی مالاوی واقع در جنوب شرقی قاره آفریقا در حال اجرای برنامه ای هستند که در آن بیش از 500 فیل آفریقائی با هدف حفظ و نجات آن ها از خطر انقراض، از مناطق جنوبی پارک ملی حیات وحش این کشور به سایر نقاط منتقل خواهند شد.

 در عملیات انتقال فیل ها و کرگدن های آفریقائی ، رنجر های مرکز حیات وحش کشور کنیا مشارکت داشته و جانوران فوق در ابتدا با تیرهای بیهوش کننده ، شکار شده و به مناطق جدید منتقل می شوند.  به عقیده کارشناسان، این عملیات به دلیل در خطر انقراض بودن نسل فیل ها و کرگدن های آفریقائی بسیار با اهمیت محسوب می شود.

در این عملیات تاکنون تعداد زیادی از جانوران در خطر انقراض مانند کرگدن ها و فیل های بومی این منطقه از بخش لیونده به مناطق جدیدی منتقل شده اند. این منطقه جدید در بخش Nkhotakota واقع در 450 کیلومتری شمال لیونده قرار داشته و دارای مساحتی بیشتر و شرایط مناسب تری برای زندگی این جانوران است.

گفتنی است در عملیات انتقال فیل ها و کرگدن های آفریقائی ، رنجر های مرکز حیات وحش کشور کنیا مشارکت داشته و جانوران فوق در ابتدا با تیرهای بیهوش کننده ، شکار شده و به مناطق جدید منتقل می شوند.  به عقیده کارشناسان، این عملیات به دلیل در خطر انقراض بودن نسل فیل ها و کرگدن های آفریقائی بسیار با اهمیت محسوب می شود.

بر اساس گزارش های پیشین انجمن حفاظت از محیط زیست در قاره آفریقا، شکار غیر قانونی طی پنج سال گذشته در حدود نیمی از فیل های ساکن این مناطق را از بین برده اند. در این گزارش همچنین به نتایج یک بررسی میدانی توسط دولت موزامبیک استناد شده است که بر اساس آن 48 درصد از جمعیت فیل های این کشور طی مدت زمان اندکی از بین رفته اند و تعداد این جانوران طی 5 سال گذشته  از 20 هزار راس به 10 هزار و 300 راس رسیده است .

در خاتمه لازم به توضیح است که بر اساس آمارهای رسمی ، همه ساله در سراسر قاره آفریقا بالغ بر 30 هزار راس فیل به صورت غیر قانونی و توسط شکارچیان غیر مجاز ، کشته می شوند . اصلی ترین انگیزه این قتل عام ، استفاده از عاج های ارزشمند این حیوانات است . این عاج ها عمدتا توسط قاچاقچیان به کشورهای شرق آسیا و به ویژه چین انتقال داده شده و با قیمت های گزافی به فروش می رسند .

منبع: efe

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا