نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

بهترین رقیق کننده خون برای به حداقل رساندن خطر خونریزی

سینا

در مطالعه‌ای که اخیراً توسط محققان دانشگاه کالج لندن انجام شد، یک مقایسه در مقیاس بزرگ از داروهای ضد انعقاد مستقیم خوراکی (رقیق‌کننده‌های خون) که معمولاً برای ضربان قلب نامنظم توصیه می‌شود، دارویی را با کمترین خطر خونریزی نشان داد.

به گزارش سینا پرس فارس، بر اساس مطالعه منتشر شده، یکی از دو محبوب ترین داروهای ضد انعقاد مستقیم خوراکی (DOACs)، کمترین خطر خونریزی گوارشی را دارد و از نظر پیشگیری از سکته مغزی و سایر عوارض جانبی، عملکرد مشابهی با سایر DOAC ها دارد. .

بیش از 33 میلیون نفر در سراسر جهان از فیبریلاسیون دهلیزی رنج می برند که باعث ضربان قلب آهسته یا نامنظم می شود. DOACs برای جلوگیری از سکته مغزی در این بیماران استفاده می شود. در مقایسه با وارفارین، استاندارد قبلی درمان، اکنون به طور گسترده‌تری مورد استفاده قرار می‌گیرند زیرا به نظارت کمتری نیاز دارند (که به ویژه در طول شیوع کووید-19 مفید بود) و خطر عوارض جانبی کمتری دارند.

مطالعه جدید کارآیی و خطر عوارض جانبی چهار DOAC را که بیشترین استفاده را دارند، ارزیابی کرد. آنها داده‌های تقریباً 500000 کاربر جدید DOAC را در انگلیس، فرانسه، آلمان و آمریکا بررسی کردند که شامل 281320 کاربر apixaban، 61008 کاربر dabigatran، 12722 کاربر ادوکسابان و 172176 کاربر ریواروکسابان می‌شد.

آنها دریافتند که هر چهار دارو از نظر پیامدهای مربوط به سکته مغزی ایسکمیک، خونریزی مغزی و مرگ و میر به هر علت قابل مقایسه هستند. در همان زمان، آنها تفاوتی را در خطر خونریزی گوارشی شناسایی کردند که یکی از شایع ترین و نگران کننده ترین عوارض جانبی DOACs است.

این مطالعه نشان داد که apixaban در مقایسه مستقیم با هر یک از سه DOAC دیگر، دارای خطر کمتر خونریزی گوارشی با 19 تا 28 درصد خطرات کمتر است.

محققان دریافتند که یافته‌های آن‌ها با نگاه کردن به داده‌های مربوط به افراد بالای 80 سال و افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیوی، دو گروهی که اغلب در کارآزمایی‌های بالینی کمتر نشان داده می‌شوند، صادق است.

دکتر والیس لاو گفت: «در سال‌های اخیر داروهای ضد انعقاد مستقیم خوراکی با افزایش فراوانی در سراسر جهان تجویز می‌شوند، اما شواهدی که به طور مستقیم آنها را مقایسه می‌کنند محدود بوده است. نتایج ما نشان می‌دهد که apixaban ممکن است به دلیل نرخ پایین‌تر خونریزی گوارشی و نرخ مشابه سکته، نسبت به سایر رقیق‌کننده‌های خون ارجح باشد، یافته‌ای که امیدواریم توسط کارآزمایی‌های تصادفی‌سازی شده و کنترل‌شده پشتیبانی شود.

او نتیجه می گیرد: “همانطور که در مورد همه داروها، خطرات و مزایای بالقوه می تواند بین افراد متفاوت باشد، بنابراین در نظر گرفتن طیف کاملی از پیامدها و عوارض جانبی همچنان برای هر بیمار ضروری است.”

مترجم: محمدرضا قشقایی زاده

منبع: scitechdaily

خروج از نسخه موبایل