نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

پیروزی خبرنگاران در جنگ با ایلان ماسک

ایلان ماسک در نقش جدید خود به عنوان مالک توییتر با نادیده گرفتن تعهدات قبلی مبنی بر اجازه دادن به حساب کاربرانی که داده‌های پرواز در دسترس عموم را برای جت خصوصی وی به اشتراک می‌گذارد، جنجال ساز شده است.

به گزارش سیناپرس، به نظر می رسد ایلان ماسک عاضق حاشیه و جتجال های جدید است و اخیرا وی با خبرنگارانی که در توئیتر پرواز جت شخصی وی را دنبال می کنند، درگیر شده است. در این حساب های کاربری، برخی خبرنگاران به طور آنلاین پروازهای جت شخصی ایلان ماسک را پوشش می دهند که این موضوع با مخالفت وی مواجه شده است. اگرچه از یک سو نگرانی وی ممکن است قابل درک باشد، اما در این مورد منافع عمومی نادیده گرفته می شود.

گفتنی است ماسک این هفته ناگهان نظر خود را در مورد وضعیت اکانت محبوب @ElonJet تغییر داده و آن را به همراه حساب‌ های مشابهی که سفر هواپیماهای مشهور دیگر مرتبط با مارک زاکربرگ و اپرا وینفری را دنبال می ‌کنند، به حالت تعلیق درآورد.

ماسک روز چهارشنبه در توییتر خود نوشت: هر حسابی که اطلاعات مکان واقعی هر کسی را دریافت کند، به حالت تعلیق در خواهد آمد، زیرا این یک نقض ایمنی است.

به نظر می ‌رسد که  این تصمیم در پی تعقیب خودروی پسر ایلان ماسک توسط چند فرد ناشناس اتخاذ شده باشد که منجر به خشم این میلیاردر مشهور شده و در نهایت طی روزهای اواخر هفته، ماسک پا را فراتر گذاشته و حساب ‌های تعدادی از روزنامه ‌نگاران را ظاهراً به این دلیل که آنها در مورد ElonJet نوشته بودند به حالت تعلیق درآورد.

به گزارش سیناپرس، بنیانگذار تسلا و اسپیس ایکس سپس یک نظرسنجی را در توییتر منتشر کرد و از کاربران پرسید که حساب‌های روزنامه‌ نگاران تا چه زمانی باید تعلیق شوند. اکثریت آرا نشان می‌ دهد که حساب ‌ها باید فوراً رفع مسدودیت شوند و ماسک در پی این نظر سنجی اعلام کرد که از آن تبعیت خواهد کرد.

در این میان اما واضح است که ماسک در برابر تنش طولانی مدت در آمریکا و سایر جوامع غربی بین حقوق فردی برای حفظ حریم خصوصی و حق عمومی برای دانستن آن قرار دارد. به ویژه در ایالات متحده، اولین متمم قانون اساسی از خبرنگارانی که چهره های عمومی را پوشش می دهند حمایت های قوی ارائه می کند.

به گزارش سیناپرس، باید توجه داشت از نظر قانونی تعقیب و آزار و اذیت هر فردی، اعم از معروف و غیر مشهور، اشتباه بوده و فرد متهم باید محکوم و تحت پیگرد قانونی قرار گیرد. اما گزارش حرکات یک شخصیت عمومی در فضاهای عمومی (حساب های هوایی ایالات متحده و بین المللی) به ویژه از طریق داده های در دسترس عموم، روزنامه نگاری محسوب می شود، نه آزار و اذیت.

مترجم: جاوید خیرخواه

منبع: forbes

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل