نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

حوزه پژوهش باید به مرحله تجاری سازی برسد

مدیر مرکز آنالیز شیمیایی پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی جهاددانشگاهی گفت: ضمن رفع نیاز صنایع مختلف، قصد صادرات و تجاری سازی بخشی از محصولات این پژوهشکده را داریم.

دکتر نجمه یزدان فر، عضو هیات علمی و مدیر مرکز آنالیز شیمیایی پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی جهاددانشگاهی در گفتگو با سیناپرس گفت: اکنون پژوهشکده شیمی توسعه صنایع شیمیایی جهاددانشگاهی در حوزه های مختلف پژوهشی، تولید و تجاری سازی و خدمات فنی و مهندسی فعالیت می کند.  

وی افزود: اکثرا مواد شیمیایی تولید شده این پژوهشکده برای استخراج نفت، رنج وسیعی از کاتالیست های صنعت و تولید سلنیوم سولفاید مورد استفاده قرار می گیرد؛ سلنیوم سولفاید جزو مواد اولیه محصولات آرایشی و بهداشتی است. همچنین این پژوهشکده اقداماتی در زمینه تولید عصاره و مواد موثر گیاهان دارویی و برخی اسانس های  خوش بو کننده انجام داده است.

وی تصریح کرد: برخی از این تولیدات مانند مواد افزودنی مورد استفاده در استخراج نفت از کشورهای دیگر وارد می شدند که پس از اعمال تحریم ها دیگر به راحتی وارد کشور نمی شود یا باید با پرداخت قیمت گزافی آنها را تهیه کنیم. اهمیت این مساله باعث شد  چند طرح پژوهشی این پژوهشکده با همکاری صنایع نفت و شرکت های استخراج نفت برون سازی شود. پس از آن نیز این طرح ها وارد خط تولید شدند.

وی بیان کرد: اجرای این طرح ها ضمن جلوگیری از خروج ارز باعث اشتغال زایی فارغ التحصیلان رشته های مختلف مهندسی شده است زیرا ما برای اجرای این طرح های پژوهشی نیاز به تیم های قوی بین رشته ای مهندسی داشتیم؛ بسیاری از این طرح ها باید مهندسی معکوس می شدند و نیاز به خدمات تخصصی و آنالیز شیمیایی داشتند.

یزدان فر به سیناپرس گفت: بخش زیادی از این طرح های پژوهشی توسط پژوهشگران مرکز آنالیز شیمیایی پژوهشکده شیمی جهاد دانشگاهی انجام شده است. در برخی از قسمت ها نیز از پژوهشگران سایر مراکز و دانشگاه ها کمک گرفته ایم. در نهایت پس از مهندسی معکوس و دستیابی به فرمولاسیون تولید این محصولات، تعداد زیادی نیروی متخصص به کار گرفته شدند. بار دیگر بخشی از این محصولات در سالن های پایلوت خود پژوهشکده و بخش دیگر نیز با کمک بخش خصوصی تولید شدند؛ انعقاد قرارداد پژهشکده با بخش خصوصی نیز برای تولید این محصولات باعث اشتغال زایی عده ای دیگری از جوانان شد.

مدیر مرکز آنالیز شیمیایی پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی جهاددانشگاهی به برنامه های آینده این پژوهشکده اشاره کرد و گفت: کار اصلی پژوهشکده شیمی، انجام پژوهش و ارائه خدمات در زمینه شیمی و شناسایی نیاز صنایع دولتی، کوچک، شرکت های تولید کننده بخش خصوصی است. ما در این پژوهشکده ضمن رفع نیاز صنایع مختلف قصد صادرات بخشی از این محصولات را نیز داریم.

عضو هیات علمی پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی جهاددانشگاهی اظهارداشت: حوزه پژوهش باید به مرحله تجاری سازی برسد به همین دلیل ما اکنون در پژوهشکده شیمی در این دو حوزه( پژوهش و شناسایی نیاز صنایع) خیلی فعال هستیم.

وی یادآورشد: همچنین به دلیل اینکه آزمایشگاه های بسیار فعالی در داخل پژوهشکده شیمی داریم، اکنون به عنوان آزمایشگاه همکار با 9 سازمان نظارتی به دلیل اعتماد آنها به برند جهاددانشگاهی فعالیت می کنیم. همچنین به دلیل دانش محور بودن خدمات تخصصی مان در این زمینه اکنون به عنوان یک آزمایشگاه در حوزه های سلامت، محیط زیست، کاربری مواد شیمیایی در حوزه های مختلف از جمله نفت، فعالیت داریم.

گفتگو: فرزانه صدقی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل