کاهش بارش برف و افزایش باران در مناطق قطبی

مطالعات جدید محققان نشان می دهد برخی از نقاط قطب شمال دیگر چندان قطبی به نظر نمی رسند. به گفته اداره ملی اقیانوسی و جوی، بسیاری از مناطق قطب شمال احتمالاً در حال تبدیل شدن از آب و هوای برفی به آب و هوای غالب بارانی هستند.

به گزارش سیناپرس، جان والش، دانشمند ارشد مرکز تحقیقات بین‌المللی قطب شمال در دانشگاه آلاسکا فیربنکس، در نشست پاییزی اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا اعلام کرد: ما شاهد تغییر الگوی بارش در مناطق قطب شمال از برف به باران هستیم. پیش بینی می شود در چند دهه آینده، باران به شکل اصلی بارندگی در بیشتر مناطق قطب شمال تبدیل شود.

پیش از این نتایج یک مطالعه که در سال ۲۰۲۱ در مجله Nature Communications منتشر شده بود، نشان داد که بارش باران می تواند در بخش هایی از قطب شمال در اوایل دهه ۲۰۶۰ رخ دهد.

موضوع فوق به این دلیل است که دمای کره زمین در حال افزایش بوده و بارش باران در سراسر قطب شمال به دلیل گازهای گلخانه ای ساطع شده توسط انسان از سوخت های فسیلی افزایش می یابد.

مرکز تحقیقات بین‌المللی قطب شمال

 با انتشار گزارشی جدید اعلام کرد: منطقه قطب شمال دو برابر سریعتر از بقیه مناطق جهان به گرم شدن ادامه می دهد. این موضوع باعث می شود یخ های دریای قطب شمال کاهش یابد، تاندرا با پوشش گیاهی متراکم تری سبز شده و پرندگان دریایی دسته دسته از گرسنگی بمیرند.

کارشناسان هشدار می دهند این موضوع منجر به بروز مشکلاتی جدی در سراسر زمین خواهد شد. به این ترتیب، قطب شمال بارانی پوشش برفی خود را سریعتر از دست می دهد، تغییرات آب و هوایی را در آنجا تسریع شده و مناطق وسیعی از زمین یخ زده که به آرامی در حال آب شدن هستند، مقادیر زیادی گاز خطرناک گلخانه ای متان را آزاد می کنند.

به گزارش سیناپرس، والش در رابطه با این موضوع که چه چیزی باعث بارش باران بیشتر در قطب شمال می شود گفت که چند توضیح ممکن برای این پدیده وجود دارد: با ذوب شدن یخ دریا، رطوبت بیشتری در دسترس است و جو گرمتر رطوبت بیشتری را در خود نگه داشته و به آن اجازه می دهد باران یا برف بیشتری ببارد.

علاوه بر این طوفان های بیشتری از روی آب های آزادتر و آب های گرم تر عبور می کنند. این شرایط می تواند طوفان های شدیدتر با بارش های شدیدتر را تحریک کند. البته هنوز در مناطقی مانند شرق سیبری یا شمال کانادا، بارش برف بیشتر بوده در حالی که در مناطقی مانند جنوب غربی آلاسکا، شرایط متفاوت بوده و بارش ها به شکل باران و سپس انجماد زمین خواهد بود.

به گزارش سیناپرس، این باران ‌های یخ‌ زده می ‌توانند برای اکو سیستم ویرانگر باشند، زیرا لایه یخ می ‌تواند ماه‌ ها تا زمان آب شدن بهاره باقی بماند.

شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی Business Insider منتشر شده است.

مترجم: نیروانا محمدحسینی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا