نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

آسیب دیدگی شدید فضاپیمای روسیه به دلیل برخورد شهاب سنگ

طی شب های اخیر شاهد بارش شهاب سنگی زیبایی در گوشه و کنار جهان بودیم اما به نظر می رسد این موضوع منجر به آسیب دیدن یک فضاپیمای روسی شده است. بر این اساس دانشمندان از شهاب ‌سنگ ‌ها و زباله‌های فضایی به عنوان عوامل احتمالی آسیب سایوز نام می ‌برد.

به گزارش سیناپرس، یک دانشمند روسی اعلام کرد که احتمالا یک شهاب سنگ کوچک از بارش شهابی جمینیدز (Geminids) یا یک تکه زباله فضایی به پوشش بیرونی ابزار و محفظه تجهیزات فضاپیمای سایوز MS-22 آسیب رسانده است.

اگرچه هنوز دلیل قطعی این آسیب دیدگی شناسایی نشده است اما نمی توان احتمال برخورد شهاب سنگی از بارش شهابی را به عنوان مظنون اصلی رد کرد، زیرا موقعیت مداری ایستگاه فضایی بین المللی با نظریه برخورد با یک شهاب سنگ کوچک مطابقت داشته و با در نظر گرفتن این که شبیه سازی این رویداد آسان است، محققان معتقدند دلیل اصلی آسیب دیدن این فضاپیمای روسیه که در ایستگاه فضایی بین المللی پهلوگیری کرده بود، برخورد شهاب سنگ باشد.

باید توجه داشت بسیاری از شهاب‌ سنگ ‌ها را نمی ‌توان از روی زمین مشاهده کرد و بنابراین مسیر حرکت آن ها ناشناخته است. با این وجود، آن ها با سرعتی حرکت می کنند که برای آسیب رساندن به بخش های مختلف یک فضاپیما، کافی است. گزارش ها نشان می دهد سیستم کنترل حرارتی این فضاپیما بر اثر برخورد فوق به شدت آسیب دیده است. باید توجه داشت که این بخش از فضاپیما فاقد حفاظ ضد شهاب سنگ است.

به گزارش سیناپرس، وروپایف دانشمند آژانس فضایی روسیه در این زمینه تاکید کرد: برخورد یک تکه زباله فضایی نیز می ‌تواند احتمالی دیگری باشد که منجر به آسیب دیدن فضاپیمای روسیه شده است.

به گفته وی، اگرچه وضعیت برای ایستگاه فضایی بین المللی منحصر به فرد است، اما برای کل صنعت فضانوردی موضوع جدیدی نیست.

بررسی تجربیات تاریخی نشان می دهد یک اتفاق ناگوار مشابه با یک ماهواره مخابراتی روسی در اوایل دهه ۲۰۰۰ رخ داد. طی این حادثه، فضاپیما به دلیل نشت مایع خنک کننده دچار افت فشار فوری در سیستم کنترل حرارتی خود شده و از کنترل خارج شد. در نتیجه، فضاپیما ارتباط خود با زمین را از دست داده و نهایتا ناپدید شد.

 آژانس فضایی روسیه با بیان اینکه هنوز علت دقیق این حادثه مشخص نشده است، گفت: اکنون، فضانوردان و فضانوردان خدمه ایستگاه فضایی بین المللی باید از بازوی روباتیک Canadarm-2 برای تعیین محل آسیب بر روی بدنه سایوز و بررسی آن استفاده کنند. انجام یک بررسی دقیق کمک خواهد کرد تا مشخص شود که این فضا پیما تا چه حدی آسیب دیده و و آیا بخش های داخلی ان نیز تخریب شده است یا خیر؟ تا این لحظه، شواهد نشان می دهد آسیب دیدگی اصلی در بدنه خارجی رخ داده است.

گفتنی است این سانحه روز پنجشنبه رخ داده و روکش بیرونی ابزار و محفظه تجهیزات فضاپیمای خدمه سایوز MS-22 که به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل شده بود، آسیب دید. به گزارش سیناپرس، اندکی بعد خدمه گزارش دادند که یک سنسور سیگنال افت فشار در سیستم خنک کننده فعال شده است.

آژانس فضایی روسیه در ساعات پایانی جمعه به رسانه ها گفت که یک تیم متخصص عیب یابی در حال تجزیه و تحلیل وضعیت به منظور انجام اقدامات بیشتر توسط بخش کنترل ماموریت و خدمه ایستگاه فضایی است.

مترجم: حمید تعالی

منبع: tass

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل