نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

یخچال های زمین در حال فروریختن هستند

به گزارش سیناپرس، احتمالا وقتی به قطب شمال فکر می کنید، ارتباط آن را با آتش سوزی های جنگلی، باران و طوفان ها درک نمی کنید اما همه این رویدادها تاثیر بسزایی در اتفاقات قطب شمال دارند.

بر اساس گزارش سالانه اداره ملی اقیانوس های ایالات متحده که در این هفته منتشر شد، هفت سال گذشته در قطب شمال گرم ترین سال های ثبت شده بودند. به گفته دانشمندان، قطب شمال چهار برابر سریعتر از کل زمین گرم می شود و به سرعت و با عواقب نگران کننده ای برای مردم و همچنین الگوهای آب و هوای جهانی، در حال تغییر به سوی بی ثباتی است.

محققان توضیح می دهند: هوای گرمتر فصول قطب شمال را به هم می زند. بنابراین پوشش برف در فصل بهار زودتر آب شده و به آتش‌ سوزی‌ های جنگلی اجازه می ‌دهد تا زودتر شروع شوند و مناطق جدید را از بین ببرند.

به گفته پژوهشگران، منطقه قطب از اواخر دهه ۱۹۶۰ هر دهه تقریباً ۲۰ درصد پوشش برفی را از دست می دهد و باران بیشتری دریافت می کند. در یک یافته جدید، محققان افزایش بارندگی را در کل منطقه قطب شمال ثبت کردند که نشان می دهد امسال سومین سال پیاپی و مرطوب ترین سال برای قطب شمال در ۷۲ سال گذشته بود. با گرم شدن اقیانوس ها و از دست دادن یخ دریا، رطوبت بیشتری به جو می رود و امکان بارندگی بیشتر را فراهم می کند. برای مثال، در ماه سپتامبر، توفانی که توسط آب‌های گرم در شمال اقیانوس آرام ایجاد شد، آلاسکا را درنوردید و طوفان مخربی را به همراه داشت که خانه‌ های ساحلی را منهدم کرد.

در همان ماه، موج گرما باعث ذوب شدن بیش از یک سوم ورقه یخی گرینلند شد. اندکی پس از آن، بقایای طوفان فیونا، بار دیگر هوای گرم را بر فراز یخ های جنوبی گرینلند فرستاد و بدترین رویداد ذوب شدن یخ ها را در منطقه رقم زد.

دانشمندان معتقدند که افزایش گرما در قطب شمال می تواند عواقب گسترده ای داشته باشد. این منطقه که زمانی یخچال نیمکره شمالی نامیده می ‌شد، نقش کلیدی در تثبیت آب و هوا در جنوب آن ایفا می‌ کند. همانطور که قطب شمال گرم می شود، سطح دریاها را بالاتر برده، الگوهای گردش جو را تغییر داده و آب و هوای عجیبی را برای سراسر جهان رقم می زند. به عنوان مثال، دمای گرم در شمال دور می تواند باعث شود که جریان جت قطبی به سمت جنوب برود و سرمای کشنده را در بخش هایی از نیمکره شمالی به وجود بیاورد. همچنین آب و هوای غیرقابل پیش‌ بینی‌ ناشی از بارش برف، به تولید محصولات زراعی آسیب زده و بی ‌ثباتی قیمت مواد غذایی را افزایش می دهد.

به گزارش سیناپرس، اثرات گرمایش زمین به ویژه برای ۴۰۰ هزار نفر از مردم بومی که در قطب شمال زندگی می کنند، شدیدتر است. گزارش ها نشان می دهند که خانه ها، معیشت و امنیت فیزیکی مردم محلی به دلیل ذوب شدن یخ های دائمی، گرمای فزاینده، آتش سوزی های جنگلی و سایر تغییرات تهدید می شود.

مترجم: هانیه فرزانه

منبع: grist

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل