با سیاره یانسن، جهنم پر از گدازه و الماس آشنا شوید

به گزارش سيناپرس، ‌سیاره ای در آسمان شب وجود دارد که در مدت ۱۸ ساعت به دور ستاره خود می چرخد و دارای اقیانوس عظیمی از گدازه و هسته ای از الماس است.

سیاره 55 Cancri e که بیشتر به عنوان سیاره یانسن (Janssen) شناخته می شود، سیاره فراخورشیدی است که به دور ستاره ای غیر از خورشید ما در منظومه شمسی می چرخد و اندازه ای بین اندازه زمین، نپتون و کوپرنیک دارد که در فاصله ۴۱ سال نوری از ما و در صورت فلکی سرطان قرار دارد. به گفته پژوهشگران چیزی که عجیب به نظر می رسد این است که در این سیستم در واقع دو ستاره وجود دارد. ستاره اصلی کمی سردتر از خورشید است در حالی که ستاره کوچکتر یک کوتوله قرمز فوق العاده سرد است که رایج ترین نوع ستاره است.

تا آنجا که ستاره شناسان می دانند، سیارات دور از ستاره های خود تشکیل می شوند، اما سوال اساسی این است که چه چیزی باعث مهاجرت آن ها به سمت ستاره ها می شود؟ تحقیقات جدید سرعت شعاعی این سیاره را هنگام حرکت به سمت ستاره میزبان خود به نام کوپرنیک (یا 55 Cancri) اندازه گیری کرد که باعث خسوف جزئی شد. دانشمندان این کار را با استفاده از ابزاری به نام طیف ‌سنج دقیق (EXPRES) در تلسکوپ اکتشافی لوول رصدخانه لوول در آریزونا انجام دادند.

آنچه محققان کشف کردند این بود که یانسن بر خلاف چهار سیاره دیگر که به دور ستاره می چرخند، در امتداد استوای ستاره به دور کوپرنیک می چرخد. این موضوع نشان می ‌دهد که این سیاره در واقع دورتر شکل گرفته است و با نزدیک ‌تر شدن، کشش گرانشی قوی ‌تر کوپرنیک، مدار سیاره را تغییر داده است. قبلاً تصور می شد که مدار نزدیک کوتوله قرمز منجر به ناهمترازی سیارات نسبت به کوپرنیک شده است.

دکتر وداد کونوواک (Vedad Kunovac) از رصدخانه لوول و یکی از اعضای تیم تحقیقاتی می‌ گوید: این نتیجه واقعاً یکی از اولین محدودیت ‌ها از این نوع را در مورد چگونگی تکامل سیارات با دوره فوق ‌العاده کوتاه و چگونگی نزدیک شدن آن‌ ها به یک ستاره به ما می‌ دهد. این یافته بسیار مهم است زیرا درک بهتر از نحوه شکل گیری و حرکت سیارات در طول زمان به اخترشناسان کمک می کند تا دریابند که محیط های مشابه زمین در کیهان تا چه حد معمول هستند و چقدر ممکن است حیات فرازمینی وجود داشته باشد.

به گزارش سیناپرس، لیلی ژائو (Lily Zhao) محقق ارشد این مطالعه و پژوهشگر مرکز اخترفیزیک محاسباتی مؤسسه فلاتیرون (CCA) در شهر نیویورک، گفت: در پاسخ به وجود حیات در یانسن باید گفت، به هیچ وجه! این سیاره احتمالاً آنقدر گرم است که هیچ موجودی قادر به زنده ماندن روی سطح آن نیست. او در پایان اضافه کرد: ما امیدواریم که منظومه های سیاره ای مشابه سیاره های خودمان را پیدا کنیم و سیستم هایی را که کمتر شناخته شده هستند، بهتر درک کنیم.

شرح کامل این پژوهش و یافته های علمی درباره این سیاره در مجله تخصصی Nature Astronomy منتشر شده است.

مترجم: مهدی فلاحی پناه

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا