نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

اگر چاره ای نیندیشیم تا نیم قرن دیگر زاگرس را از دست می دهیم

رییس انجمن علمی طبیعت گردی ایران گفت: 40 درصد آب ایران را زاگرس تامین می کند و ریه غرب کشور محسوب می‌ شود. اگر این روند تداوم پیدا کند و چاره ای نیندیشیم تا نیم قرن دیگر زاگرس را از دست می ‌دهیم.

به گزارش سیناپرس، سومین دوره از کنفرانس های سالانه انجمن علمی طبیعت گردی ایران با عنوان” کنفرانس ملی اکوتوریسم، ژئوتوریسم و حفاظت از میراث طبیعی” به صورت مجازی برگزار شد.

در ابتدای این کنفرانس، دکتر مژگان ثابت تیموری، دبیر علمی کنفرانس گفت: دبیرخانه کنفرانس در دو محور اصلی اکوتوریسم (بوم گردشگری) و زمین‌گردشگری (ژئوتوریسم) نسبت به فراخوان دریافت مقالات اقدام کرد که زیر عنوان هایی پیرامون موضوعات مرتبط با اکوتوریسم، ژئوتوریسم، حفاظت از میراث طبیعی و جاذبه های ملموس و ناملموس، مدیریت بحران، توانمندسازی جامعه محلی، حفظ تنوع زیستی، گردشگری ماجراجویانه و گردشگری تندرستی و سلامت، گردشگری دریایی و اکوسیستمهای آبی و موضوعات را دربرداشت.

وی افزود:ضمن قدردانی از 40 تن از اساتید گرانقدری که با دقت نظر ویژه به داوری مقالات پرداختند، از تعداد 120 نویسنده، مقالات تخصصی در 4 حوزه پزشکی، علوم پایه، علوم انسانی و  مهندسی دریافت شد. بیشترین تعداد  مقاله درباره مباحث مختلف زمین گردشگری و سپس اکوتوریسم بود.

وی اظهارداشت: 55 مقاله( 35 پوستر و 22 سخنرانی) پذیرفته شده اند که تمامی آنها در کتابچه الکترونیکی همایش به چاپ خواهد رسید و در پایگاه های استنادی سیویلیکا و” آی اس سی “و” اس آی دی” نمایه خواهند شد.

ایرانی‌ ها دیگر توان مالی و امکان سفر به خارج از کشور را ندارند

دکتر فرید جواهر زاده، رییس انجمن علمی طبیعت گردی ایران نیز در این کنفرانس گفت: با تداوم روند موجود، زاگرس حداکثر نیم قرن دیگر می‌تواند تداوم یابد و اگر فکری نکنیم تا نیم قرن دیگر زاگرس را از دست می‌ دهیم.

وی افزود: زاگرس پهنه بزرگی در غرب کشور است که در چندین استان گسترده شده و مهم ترین گونه درختی آن بلوط ها هستند. ۴۰ درصد آب ایران را زاگرس تامین می کند و ریه غرب کشور محسوب می‌ شود.

‎وی تصریح کرد: از آنجا که مسئله حفظ محیط زیست یکی از تاکیدات مهم دولت سیزدهم بوده است و درطول یکسال گذشته نیز اقدامات مفیدی صورت گرفته که از جمله آن اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست کشور در قضیه پتروشیمی میانکاله و رفع نگرانی های مربوط به آن ستودنی است از دولت محترم مصرانه درخواست داریم تا مشکلات عدیده درختان بلوط در منطقه زاگرس را برای همیشه رفع و رجوع کند زیرا آن را موهبتی می دانیم که زیست همگان به آن وابسته است.

‎وی تاکید کرد: اگر به دریاچه ارومیه به عنوان مسئله مهم می ‌نگریم ضرورت دارد به زاگرس به عنوان مسئله اهم نگریست و لازمه پرداختن به مسئله اهم ، توجه ویژه در زمینه تخصیص اعتبار و نظارت بر حسن اجرای آن است.

‎رییس انجمن علمی طبیعت گردی ایران گفت: موضوع ضرورت گذر از شمارش کردن مقالات برای ارزیابی پژوهشگران و استادان، رفتن به سمت حل مسائل جامعه و نیازهای کشور و بررسی تاثیر پژوهش‌ها، موضوعی است که سال‌هاست علی‌رغم تاکید فراوان، اجرایی نشده وسیاست‌گذاران و نهادهای بالادستی آن را اجرایی نکرده‌اند. این در حالی است که حتی در شیوه‌نامه اجرایی “رتبه‌بندی معلمان” نیز این شیوه به چشم می خورد.

‎جواهرزاده عنوان کرد: شعار ملی گردشگری امسال که برگرفته از شعار سال سازمان جهانی گردشگری است رویش اندیشه های نو در گردشگری ایران که امروز قاطعانه میشود گفت رویش این اندیشه های نو بدون رویش اندیشه های نو در سیاست کلان کشور امکانپذیر نیست.

وی اظهارداشت: با نگاهی به وضعیت (موجود) و آمار اعلامی مرکز آمار ایران می‌توان با قطعیت گفت که ایرانی‌ها توان مالی و امکان سفر به خارج از کشور را ندارند و خواسته یا ناخواسته، از گردشگری در عرصه بین‌المللی محروم شده‌اند.

وی گفت: برای اینکه کشوری در صنعت گردشگری وضعیت مناسب، پویا و فعالی داشته باشد و مردم بتوانند از خدمات در این حوزه به‌درستی بهره‌مند شوند، لازم است که هم توان مالی لازم وجود داشته باشد و هم مردم تمایل به استفاده از خدمات حوزه سفر و گردشگری را داشته باشند.

‎وی یادآورشد: در همین حال، اقبال کم مردم به استفاده از خدمات تورلیدری و کم‌توجهی به آژانس‌های مسافرتی عملا موجب شده که رونق اقتصادی در صنعت گردشگری شکل نگیرد. وضعیت موجود به نظر بیش از هر چیز به وضعیت اقتصادی نامناسب مردم و در مرحله بعد به نبود فرهنگ صحیح در زمینه سفر و بی‌توجهی به امر آموزش از سوی متولیان امر برمی‌گردد.

‎وی خاطرنشان کرد: سخن گفتن از گردشگری به مثابه حرف زدن از یک فعل حرام نیست. در حالی که گردشگری در جهان به شدت در حال توسعه و تغییر شکل است اما هنوز فهم ما از آن بسیار ناچیز است و ما نمی توانیم خودمان را باشرایط و تقاضاهای آینده وفق دهیم و همچنان در مدیریت گردشگری نا کارآمد عمل خواهیم کرد.

به گزارش سیناپرس، رییس انجمن علمی طبیعت گردی ایران گفت: خلاء دانشی در شناخت کافی از برخی اصول گردشگری و چگونگی برنامه ریزی توسعه گردشگری ممکن است به توسعه نامتوازن گردشگری منجر شود و پیامدهای منفی فراوانی برای مقاصد گردشگری کشور ایجاد کند.

جواهرزاده عنوان کرد: بی شک در دوره ای هستیم که باید توسعه علمی گردشگری با سرعت بیشتری ادامه یابد تا به جایگاه خود دست یابیم و این اتفاق نمی افتد مگر در سایه تعامل همه جانبه، مشارکت فعال جوامع علمی و صنفی ، نهادها و سازمان های دولتی و خصوصی گردشگری.

توسعه کشور با تلفیق سیاست های اقتصادی و زیست محیطی

علی اصغر شالبافیان، معاون‌ گردشگری وزارت میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری نیز در این کنفرانس گفت: امروز در حالی که شاهد توجه روز افزون حوزه های مختلف  به مباحث زیست محیطی با رویکرد بهره برداری پایدار هستیم ، گردشگری در جایگاه بلند فرصت سازی و تحول آفرینی ، نگاه جدی و کاربردی را در قالب توسعه اکوتوریسم بر مبنای مولفه های گردشگری پایدار معطوف داشته و تجربه بیش از سه دهه کار در این مسیر ، علاوه بر دستیابی به موفقیت های مادی، عامل موثری در حفاظت از بنیان ها و داشته های محیط پیرامون جوامع بشری شده است.

وی افزود: بدون شک تلفیق سیاست های اقتصادی و زیست محیطی ، نقش مهمی در مسیر توسعه کشورها در ابعاد مختلف به ویژه در مسیر کاهش معضلات و چالش های پیش روی آیندگان و نسل های بعدی خواهد داشت. کشور عزیز ما نیز با توجه به گوناگونی ارزش های سرزمینی که دارا می باشد ،الزام توجه به این داشته ها را به عنوان یک اصل مهم ، پذیرفته است.

وی اظهارداشت: مطمئنا در این رویداد با توجه به حضور اندیشمندان و چهره های علمی و تجربی صاحب نامی که حضور دارند ، گفتگوهای عمیقی را شاهد خواهیم بود و امیدواریم همانگونه که در سال های اخیر شاهد اتفاقات خوبی از جمله ثبت جهانی بخش های مهمی از داشته های طبیعت کشورمان در قالب میراث طبیعی و ژئو پارک های جهانی هستیم ، باید امیدوار باشیم با انسجام بیشتر گروه های ذینفع و نهادهای دولتی و مردمی ، از فرصت های ایجاد شده در مسیر بهره برداری پایدار و ارتقا، سطح زیست مشترک انسان و طبیعت بهره مند شویم.

‎وی عنوان کرد: این رویداد ارزشمند را به فال نیک می گیریم و ضمن قدردانی از زحمات دست اندر کاران بخش های مختلف ” کنفرانس ملی اکو توریسم ، ژئوتوریسم و حفاظت از میراث طبیعی ” به ویژه همکاران مانگرانقدرمان در انجمن علمی طبیعت گردی ایران ، امیدواریم نتایج حاصل از این گردهمایی مبتنی بر و تجربیات روز دنیا ، محملی باشد برای تصمیم سازی ها و برنامه ریزی های کلان و خرد گردشگری کشور در مسیر بهره برداری پایدار از ظرفیت های پنهانی و آشکار سرزمین مان به ویژه در محیط های طبیعی پیرامون اجتماعات انسانی که از حساسیت های بیشتری در نظام برنامه ریزی و شیوه های نوین مدیریتی برخوردار می باشند.

خروج از نسخه موبایل