نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تخمین وحشتناک سازمان بهداشت جهانی از کشته های کرونا

به گزارش سیناپرس، گزارش جدیدی که در مجله Nature منتشر شده است، دقیق ترین تخمین تا به امروز از مرگ و میرهای مرتبط با کرونا را ارائه می دهد.

افته های این تحقیق نشان داد:تا پایان سال ۲۰۲۱ احتمالاً نزدیک به ۱۵ میلیون مرگ مرتبط با کووید در سراسر جهان وجود داشته است. این تخمین سه برابر بیشتر از ارقام مرگ و میر گزارش شده رسمی است و احتمالاً زمانی که داده های سال ۲۰۲۲ به آن اضافه شود، بسیار بیشتر خواهد بود.

سازمان بهداشت جهانی تا پایان دسامبرسال ۲۰۲۱، ۵.۴ میلیون مرگ ناشی از ابتلا به بیماری کرونا ناشی از تقریبا ۳۰۰ میلیون عفونت را ثبت کرده بود. این اعداد بر اساس مجموعه ‌ای از گزارش ها به دست آمد که از کشوری به کشور دیگر متفاوت بودند.

مشخص است که از ابتدای همه‌ گیری کرونا، ارقام رسمی مرگ و میر نشان‌ دهنده تأثیر واقعی این بیماری جدید است. مطالعه مرگ و میر بیش از حد که میزان مرگ و میر بیش از تعداد مورد انتظار سال به سال را بررسی می کند، روش دقیق تری را برای تعیین کمیت تلفات جانی به محققان ارائه می دهد.

با این حال، همه کشورهای جهان نمی توانند آمار کلی مرگ و میر را به طور دقیق ردیابی کنند. در واقع، تنها حدود ۵۰ درصد از کشورها به طور کلی داده های کلی مرگ و میر را به سازمان بهداشت جهانی ارائه می دهند. بنابراین برای بدست آوردن تصویر دقیق ‌تری از آثار همه‌ گیری جهانی، محققان به مدل‌ های ریاضی برای تخمین اعداد احتمالی روی می آورند.

در این مطالعه جدید که به بررسی ارقام احتمالی مرگ و میر بیش از حد در سراسر جهان طی سال‌ های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ می ‌پردازد، محققان تخمین می ‌زنند که ۱۴.۸۳ میلیون مرگ می ‌تواند با همه ‌گیری کرونا مرتبط باشد. محققان خاطرنشان می کنند که این ارقام مرگ و میر به طرز خیره کننده ای بالا است و به راحتی از مرگ و میر سرانه در سال های ۱۹۵۷، ۱۹۶۸ و ۲۰۰۹ فراتر می رود.

علیرغم عدد وحشتناک به دست آمده، این تخمین‌های سازمان بهداشت جهانی هنوز از نظر سایر تخمین‌ های مرگ و میر در پایین‌ ترین حد قرار دارد. مطالعه‌ ای که در اوایل سال جاری انجام شد، نشان داد که حدود ۱۸ میلیون مرگ ممکن است با این همه ‌گیری در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ مرتبط باشد. به گفته پژوهشگران، شاید ناراحت‌ کننده ‌ترین موضوع این است که آمارهای مرگ‌ و میر بیش از حد در اکثر کشورها تا سال ۲۰۲۲ همچنان بالا بوده است که نشان می ‌دهد تعداد واقعی مرگ و میر تا کنون ممکن است به ۳۰ میلیون نفر نزدیک شده باشد.

تحقیقات اخیر نشان می دهد که تعداد مرگ و میر ناشی از همه گیری آنفولانزای ۱۹۱۸ مطابق با آمار جمعیت سال ۲۰۲۰، حدود ۷۵ میلیون نفر بوده است. محققان توضیح می دهند که دلیل این تفاوت بزرگ با آمار قربانیان کرونا توسعه باورنکردنی واکسن های جدید است.

به گزارش سیناپرس، تجزیه و تحلیل ماه گذشته تخمین زد که واکسن های کووید از بیش از سه میلیون مرگ تنها در ایالات متحده و فقط در سال ۲۰۲۱ از ۲۰ میلیون مرگ در سراسر جهان جلوگیری کردند. بنابراین، علی ‌رغم برآوردهای وحشتناک مرگ ‌و میرهای احتمالی کنونی حاصل از ابتلا به کرونا در سه سال گذشته، می ‌توان حدس زد که این تعداد بدون توسعه سریع واکسن‌ها و ضد ویروس‌ها به ‌طور قابل ‌توجهی بیشتر بوده است.

شرح کامل این مطالعه جذاب در آخرین شماره مجله Nature منتشر شده است.

مترجم: مهنوش فلاحی پناه

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل