نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ناسا ارزیابی کپسول اوریون را برای بازسازی آغاز کرد

به گزارش سیناپرس، کپسول اوریون ناسا که برای فرستادن اولین زن و یک مرد به ماه ساخته شده است، مجددا به پایگاه نیروی دریایی ایالات متحده در سن دیگو کالیفرنیا رسیده و برای بازرسی به ساحل کشیده شد.

این کپسول به تازگی از یک سفر نسبتا کوتاه در فضا به زمین بازگشته است. به عنوان بخشی از مأموریت آرتمیس ۱، این فضاپیمای بدون سرنشین با موشک سیستم پرتاب فضایی آمریکا (SLS) در یک تمرین اولیه به مدار ماه پرتاب شد. امید است که اوریون در ماموریت های آینده خدمه انسانی را به ماه منتقل کند. در حال حاضر، ناسا در حال آزمایش غلاف در فضای خالی سرد و فراتر از جو زمین است.

این مأموریت خاص اوریون برای گردش به  دور ماه، شروعی دشوار داشت. استفاده از موشک SLS که این کپسول را به فضا حمل می کرد، به دلیل نقص فنی و آب و هوای بد ماه ها به تعویق افتاد اما سرانجام در نوامبر پرتاب شد و سفر خود را در ۲۵ روز به پایان رساند.

اوریون ۲.۲۵ میلیون کیلومتر را در اطراف ماه طی کرد و سپس به زمین بازگشت و در اقیانوس آرام فرود آمد. نیروی دریایی ایالات متحده این هفته فضاپیما را بازیابی کرد و آن را با کشتی آبی خاکی یو اس اس پورتلند به پایگاه دریایی سن دیگو بازگرداند.

پس از ورود اوریون، تجزیه و تحلیل پس از پرواز آغاز می شود. ناسا این کپسول و قطعات سخت افزاری بی شمار آن را بررسی خواهد کرد. فضاپیما باید به اندازه کافی مقاوم باشد تا بتواند از فضای بیرونی و سفر سوزان بازگشت به زمین جان سالم به در ببرد. در طول بازگشت، کپسول دمای ۲۷۶۰۰ درجه سانتیگراد را در حین عبور از جو تحمل کرده است.

به گفته دانشمنداه ناسا، برخی از بخش‌های اوریون در صورتی که شرایط خوبی داشته باشند، احتمالاً برای ماموریت آتی آرتمیس ۲ مجددا استفاده خواهند شد. سیستم های هدایت، ناوبری و کنترل، آنتن های ارتباطات رادیویی، فرستنده ها و سخت افزار پردازش ویدئو احتمالا همگی قابل استفاده مجدد هستند. ناسا می ‌خواهد در آینده از اجزای بیشتری مانند مخزن تحت فشار و سپر حرارتی استفاده مجدد کند تا هزینه ‌های عملیاتی را پایین نگه دارد.

به گزارش سیناپرس، آرتمیس ۱ توانایی پرواز اوریون و موشک حامل SLS را آزمایش کرد. آرتمیس دوم جاه طلبانه تر و پیچیده تر خواهد بود زیرا ناسا امیدوار است خدمه ای متشکل از چهار فضانورد را در داخل کپسول به فضا بفرستد تا به دور ماه چرخیده و به زمین بازگردند. بر اساس برنامه ها، این ماموریت در اسرع وقت و در سال ۲۰۲۴ انجام خواهد شد.

برنامه آرتمیس سوم، که در حال حاضر فقط روی کاغذ شکل گرفته و به طور کامل برنامه ریزی نشده، ماموریت فرود اولین زن و یک مرد بر سطح ماه خواهد بود.

مترجم: مهدی فلاحی پناه

منبع: theregister

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل