نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

آزاد سازی متان از چاه ها و محل‌های دفن زباله به عنوان منابع تاثیرگذار گازی

به گزارش سیناپرس همدان، شهرها مسئول تقریباً  یک پنجم انتشار متان جهانی ناشی از فعالیت های انسانی هستند. اما بیشتر شهرها اطلاعاتی در مورد طیف کامل منابع این گاز گلخانه ای قدرتمند دریافت نمی کنند. در سال 2020، تیمی به رهبری دانشگاه مک گیل، انتشار گاز متان را از منابع مختلف در سراسر شهر مونترال اندازه‌گیری کردند. محققان دریافتند که دو منبع از چهار منبع مهم انتشار گاز متان در شهر (محل‌های دفن زباله و کوره های تاریخی) در فهرست موجودی گازهای گلخانه‌ای شهرداری گنجانده نشده‌اند و مقابله کامل بااین  مشکل یا رسیدن به هدف شهری با کربن خنثی  را دشوار می‌کند. این مطالعه اولین مجموعه اندازه گیری مستقیم انتشار گاز متان را در مونترال و استان کبک ارائه می دهد.

این مطالعه اندازه‌گیری‌های دقیق و مشخصی را از انتشار متان بر اساس منبع، مانند نوع کوره و محل دفن یا نوع زیرساخت گاز طبیعی ارائه می‌کند. نتایج، که اهمیت جمع‌آوری اطلاعات در مورد منابع خاص انتشار متان را برای تعیین استراتژی‌های کاهش که با هر موقعیت خاص سازگار است، نشان می‌دهد، نه تنها برای محققان در سراسر کانادا و سراسر جهان، بلکه برای سیاست‌گذاران نیز مورد توجه قرار می‌گیرد.

مری کانگ، استادیار دپارتمان مهندسی عمران مک گیل و نویسنده ارشد این مقاله می‌گوید: شهرها به طور منحصربه‌فردی برای کاهش انتشار گاز متان موقعیت دارند زیرا با چالش‌های سیاسی کمتری نسبت به بدنه‌های بزرگ‌تر مانند استان‌ها، ایالت‌ها، سرزمین‌ها یا کشورها مواجه هستند. اخیراً در Environmental Science and Technology منتشر شده است.با این حال، موجودی‌های گازهای گلخانه‌ای شهرداری اغلب میزان انتشار را دست‌کم می‌گیرند و بر اساس اندازه‌گیری‌های کمی انجام می‌شوند که در جاهای دیگر انجام می‌شود، که توسعه استراتژی‌های کاهش عملی را دشوار می‌کند.جزئیات مهم در مورد منابع انتشار، راه را برای تصمیم گیری های آگاهانه هموار می کند

برای ارائه استراتژی‌های کاهش قابل اجرا به شهر، این تیم انتشار گاز متان را از بیش از 600 منبع مختلف در سراسر شهر اندازه‌گیری کرد، محل‌های دفن زباله و کوره  های  تاریخی (به ترتیب دومین و سومین منبع بزرگ انتشار متان) و همچنین نشت‌های ناشی از توزیع گاز طبیعی را گزارش داد.جیمز ویلیامز دانشجوی دکتری  که اولین نویسنده در مقاله است توضیح می دهد: انتخاب در مورد چگونگی کاهش انتشار متان به روشی کارآمد و مقرون به صرفه، مستلزم ایجاد تعادل بین ملاحظات مختلف، بسته به منبع انتشار است.

به عنوان مثال، محل های دفن زباله تاریخی پتانسیل بیشترین کاهش در حجم انتشار متان را دارند، اما بالاترین هزینه های کاهش را به همراه خواهند داشت، مگر اینکه انتخاب متمرکز بر محل های دفن زباله با بالاترین انتشار باشد. برای انتشار گازهای گلخانه ای ناشی از نشت گاز طبیعی، افزایش نرخ تعمیر کنتورهای صنعتی با انتشار بالا می تواند هزینه های کاهش و انتشار گازهای گلخانه ای را تا حد زیادی کاهش دهد. اما انجام همین کار در مورد کنتورهای مسکونی منجر به کاهش کمتر با هزینه بسیار بالاتر می شود.

برای دریافت تصویر کاملی از چگونگی کاهش انتشار گاز متان، محققان قصد دارند اندازه‌گیری‌های بیشتری را از تمام منابع متان در اطراف شهر انجام دهند تا مطمئن شوند که بالاترین انتشار گازهای متان را از دست نمی‌دهند. آنها همچنین قصد دارند به بررسی انتشار گاز متان از منابعی مانند آبراهه های شهری و کانال ها بپردازند.

منبع :phys.org

مترجم: کیانوش کرمی

خروج از نسخه موبایل