نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

پژوهش در قطب شمال با کمک اژدهای برفی

کشتی یخ شکن پژوهشی ژوئه لانگ که در زبان چینی به معنای اژدهای برفی است جهت دور جدید پژوهش های قطبی وارد بخش های شمالی اقیانوس آرام شده است. این مطالعات نخستین بخش پژوهش های سال جاری در قطب شمال توسط این کشتی به حساب می آید.

در این مطالعات پژوهشگران از سیستم های شناور ویژه ای که با هدف بررسی و جمع اوری اطلاعات سطحی از آب دریاهای مناطق قطبی طراحی شده است بهره برده و همچنین از سیستم های مطالعات زیر سطحی CTD نیز برای بررسی شرایط لایه های زیرین آب استفاده می کنند.

کشتی پژوهشی اژدهای برفی در تاریخ 11 جولای سال جاری برابر با بیست و یکم تیر ماه بندر شانگهای را ترک کرده و در تاریخ 18 جولای (بیست و هشتم تیر) به مناطق قطبی رسید. این عملیات هفتمین دور پژوهش های انجام شده توسط این کشور در مناطق  قطبی به شمار می رود. در این مطالعات پژوهشگران از سیستم های شناور ویژه ای که با هدف بررسی و جمع اوری اطلاعات سطحی از آب دریاهای مناطق قطبی طراحی شده است بهره برده و همچنین از سیستم های مطالعات زیر سطحی CTD نیز برای بررسی شرایط لایه های زیرین آب استفاده می کنند.

کشتی یخ شکن اژدهای برفی در سال 1993 و در کشور اوکراین ساخته شده است و عموما برای مطالعات و اکتشافات قطبی مورد استفاده قرار می گیرد. این کشتی یخ شکن در سال 2007 به صورت عمده تحت مرمت و بازسازی قرار گرفته و در سال 2013 نیز اقداماتی جهت نوسازی و تجهیز آن انجام شد . پیش بینی می شود این کشتی تا پایان سال 2016 میلادی به وظایف خود عمل کرده و پس از آن شرایط برای از رده خارج کردن این کشتی بررسی خواهد شد.  سفارش ساخت این کشتی در تاریخ یکم ژانویه سال 1990 میلادی ارائه شده و عملیات ساخت آن در روز اول مارچ سال 1993 به اتمام رسید.

این کشتی ، صرفا یک کشتی پژوهشی محسوب شده و ظرفیت آن 15 هزار و 352 تن و طول آن یکصد و شصت و هفتر متر است. اژدهای برفی در شرایط عادی می تواند با سرعت 33 کیلومتر در ساعت در آب های دریائی حرکت کرده و در دریاهای یخزده نیز می تواند با سرعت 3 کیلومتر در ساعت ، یخ ها را شکافته و حرکت کند. گفتنی است این کشتی توانائی حمل سی و چهار نفر خدمه و 128 مسافر (پژوهشگر) را دارد. این کشتی در سال های گذشته چندین ماموریت مهم را در قطب جنوب انجام داده است.

منبع: xinhua

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل