نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

طراحی و ساخت اولین شتاب دهنده صنعتی داینامیترون

عکس تزئینی است

رییس پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای از طراحی و ساخت اولین شتاب دهنده صنعتی داینامیترون خبر داد و گفت: این دستاورد برگرفته از پایان نامه ها و رساله های دکترا و نمونه بارز تبدیل پژوهش های دانشگاهی به دستاوردهای صنعتی است.

سید امیر حسین فقهی رییس پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای روز چهارشنبه در یک نشست خبری افزود: این تجهیز علاوه بر این که می تواند در صنعت کاربرد اقتصادی داشته باشد، در پژوهش هم در حوزه های مختلف مورد استفاده قرار گیرد.

وی با تشریح دستاوردهای این پژوهشگاه ادامه داد: امسال پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای یکی از اعضای برتر حاضر در نمایشگاه فن بازار انتخاب شد و در همین بازه سه روزه توانستیم چهار تفاهم نامه به ارزش ۱۲ میلیارد تومان برای عقد قرارداد در فروش دستاوردهای پژوهشگاه در حوزه لیزر، کشاورزی و مکاترونیک امضا کنیم.

فقهی اظهار داشت: از دیگر کارهای انجام شده ساخت شتاب دهنده‌های الکترواستاتیک است که یک تجهیز کمک آموزشی در توسعه پژوهش‌های کاربردی دانشگاهی است و ساخت آن شروع شده است. این تجهیز در گذشته به دانشگاه شهید بهشتی تحویل داده شد و برای دانشگاه صنعتی شریف هم ساخته شده و آماده تحویل است. ساخت این تجهیز برای دانشگاه یزد نیز در دست اقدام است. از دانشگاه‌هایی که این دستگاه برای گسترش پژوهش های کاربردی مورد نیاز آنها است، استقبال می کنیم.

رییس پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای گفت: از دیگر دستاوردهای برگزیده امسال پروژه ای در حوزه کشاورزی تحت عنوان SIT (تکنیک عقیم سازی حشرات) در کاهش خسارات ناشی از آفات در باغ های کشور بود که در این زمینه بسیار موثر عمل کرد. نامه های مختلفی را از مراکز مرتبط مانند جهاد کشاورزی و دارندگان باغات و صادرکنندگان دریافت کردیم که این پروژه خسارات ۵۰ تا ۶۰ درصدی را به زیر ۲ درصد رسانده است. این پروژه حدود ۱۵۰ هکتار را تحت پوشش قرار داده و تفاهم نامه ای برای اجرا در هزار هکتار با متولیان امر امضا شده است.

وی تاکید کرد: آمادگی داریم سرریز این فناوری را به عنوان یک برون داد به شرکت های دانش بنیان ارایه دهیم تا در سراسر کشور پیاده کنند.

فقهی یادآور شد: امسال هم مشابه سال قبل رادیوداروهای مختلفی را تولید کردیم یا در دست تولید داریم. یکی از پیشرفته ترین نوع رادیوداروها رادیو داروهای گالیوم است. برای اجرای فاز بالینی آن با دانشگاه علوم پزشکی تهران در حال عقد تفاهم نامه هستیم که اگر فاز بالینی عبور کرد می تواند در اختیار مردم قرار گیرد و برای کسانی که از بیماری سرطان رنج می برند،‌ امیدآفرینی کند.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل