نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

مصرف فست فود در میان کودکان «نجومی» شده است

دکتر بهنام صادقی راد، محقق علوم تغذیه دانشگاه مک مستر کانادا در مطالعه ای جامع نشان داده که تبلیغات اغواکننده در ترغیب کودکان به خوردن فست فودها نقش مهمی داشته و سلامت آنها در معرض خطرات جدی قرار می دهد.

جزئیات یافته این محقق جوان در ژورنال Obesity Reviews منتشر شده که نشان می دهد آگهی های تبلیغاتی مربوط به غذاهای فست فود موجب شده مصرف مواد غذایی ناسالم بیشتر شود به طوریکه تا 30 دقیقه پس از تماشای این آگهی ها تمایل به خوردن این نوع مواد غذایی بیشتر می شود. تمایل به خوردن فست فودها و نوشابه های مضر در کودکان آنقدر بیشتر شده که کارشناسان آن را نجومی توصیف می کنند. آنها این گرایش را یکی از بحرانهای اصلی برای سلامت انسانها عنوان می کنند.

در این بررسی از بیش از شش هزار کودک به عنوان داوطلب استفاده شده است. محققان ضمن بررسی دقیق نحوه بازاریابی غذاهای غیرسالم و نوشیدنی های مضر در رسانه های مختلف، اثرگذاری منفی آنها بر سلامت کودکان را مورد مطالعه قرار داده اند.

تمایل به خوردن فست فودها و نوشابه های مضر در کودکان آنقدر بیشتر شده که کارشناسان آن را نجومی توصیف می کنند

دکتر صادقی راد در این خصوص می گوید: تبلیغات تلوزیونی و دسترسی به اینترنت در افزایش تمایل به خوردن این نوع غذاها تأثیر مهمی داشته است.

پیشتر تحقیقاتی در کانادا صورت گرفته بود که نشان می داد بیش از یک چهارم تمامی کودکان بین 5 تا 17 سال این کشور دارای شاخص توده بدنی هستند که آنها را در زمره افراد دارای اضافه وزن یا چاق قرار می دهد.

این وضعیت به شدت نگران کننده عنوان می شود به طوریکه محققان آن را طی 10 تا 20 سال گذشته «نجومی» توصیف کرده اند.

منبع: cbc 

مترجم:مهدی پیرگزی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل