روش جدید خون سازی برای بیماران مبتلا به سرطان خون

ابزار بالینی جدید برای خون سازی کلونال بیمارانی را که در معرض خطر بالای سرطان خون قرار دارند، شناسایی می کند.

به گزارش سیناپرس همدان، خونسازی کلونال  (CH) وضعیتی است که اخیراً مشخص شده است که در آن جهش های ژنتیکی مرتبط با سرطان خون و سایر سرطان های خون در خون افراد بدون سرطان یافت می شود. این حالت پیش سرطانی نسبتاً رایج است – برای مثال، تقریباً در 15٪ از افراد بالای 65 سال وجود دارد، اما تنها درصد کمی (حدود 4٪) به سرطان خون مبتلا می شوند. از آنجایی که هیچ راه محکم و دقیقی برای ارزیابی خطر وجود ندارد، پزشکان در تلاش برای توصیه به بیماران مبتلا به CH در مورد آنچه در آینده می‌تواند رخ دهد، تلاش کرده‌اند.

اکنون، یک ابزار بالینی جدید که توسط تیمی از محققان به رهبری موسسه سرطان Dana-Farber ساخته شده است، مشخص می‌کند که کدامیک از بیماران CH در معرض بالاترین خطر پیشرفت سرطان هستند. کار آنها در شصت و چهارمین نشست سالانه انجمن هماتولوژی آمریکا (ASH)، 10 تا 13 دسامبر گزارش شد.

لاشل ویکس، که این مطالعه را در ASH ارائه کرده است، گفت: ما سال هاست که می توانیم خون سازی کلونال را در بیماران تشخیص دهیم.اما این تشخیص اغلب بیماران را در معرض استرس و اضطراب قرار می دهد زیرا مشخص نیست چه کسی در معرض بالاترین خطر ابتلا به سرطان خون است. ابزار ما می تواند به تغییر آن کمک کند.

ویکس و همکارانش به رهبری نویسنده ارشد بنجامین ایبرت، ، رئیس انکولوژی پزشکی در Dana-Farber، داده های نزدیک به 200000 شرکت کننده سالم را در Biobank انگلستان تجزیه و تحلیل کردند. آنها داده های توالی اگزوم را برای تعیین جهش های ژنتیکی خاص مرتبط با CH و ترکیب داده های ژنتیکی با سایر پارامترهای جمعیت شناختی و آزمایشگاهی بررسی کردند.از این اطلاعات، آنها چندین معیار را شناسایی کردند که خطر ابتلا به سرطان خون را در بیماران CH بسیار پیش بینی می کرد. این اطلاعات شامل سن بیمار،  نوع و تعداد جهش های ژنتیکی موجود در سلول های خونی،  کسری از سلول های خون با جهش CH. شمارش خون پایین؛ و عوامل مرتبط با حجم گلبول های قرمز است.

محققان این اقدامات را با هم در یک الگوریتم محاسباتی ترکیب کردند و ابزاری را ایجاد کردند که امتیاز خطر خون سازی کلونال   (CHRS) را محاسبه می کند که خطر ابتلا به سرطان خون را در آینده پیش بینی می کند. مقادیر CHRS سه گروه متمایز از بیماران را با توجه به احتمال پیشرفت سرطان تعریف می کند – خطر کم (نمره کمتر یا مساوی 9.5). ریسک متوسط (امتیاز بین 10 تا 12)؛ و ریسک بالا (نمره 12.5 یا بیشتر).در حالی که خطر 10 ساله سرطان خون در گروه کم خطر کمتر از 1٪ است، خطر ابتلا به سرطان خون مانند سندرم میلودیسپلاستیک (MDS) یا لوسمی میلوئید حاد ( AML) برای افراد درگروه  خطر بالا بیش از 50٪ است.

این تیم ابزار خود را با استفاده از سه گروه دیگر تأیید کرد: گروه دوم تقریباً 250000 شرکت‌کننده سالم در Biobank بریتانیا و همچنین دو گروه بیمار CH که برای شرایط هماتولوژیک در Dana-Farber و دانشگاه Pavia در ایتالیا ارزیابی شدند.

ویکس گفت: این ابزار به ما اجازه می‌دهد تا تعداد کمی از بیماران مبتلا به خون‌سازی کلونال را که در معرض خطر ابتلا به سرطان خون هستند، شناسایی کنیم. این واقعاً به دو دلیل هیجان‌انگیز است، اکنون ما نه تنها می‌توانیم خطر بیماران را تخمین بزنیم و به کاهش اضطراب و عدم اطمینان آنها کمک کنیم، بلکه می‌توانیم گام مهم دیگری در ایجاد این زمینه جدید برای تشخیص زودهنگام سرطان خون برداریم.

توانایی طبقه بندی بیماران CH با توجه به خطر پیشرفت سرطان آنها همچنین به پیشبرد آزمایشات بالینی برای مداخلات درمانی بالقوه برای جلوگیری از سرطان در بیماران CH در معرض خطر کمک می کند. با ابزار جدید امتیازدهی خطر CH که ویکس و همکارانش ایجاد کردند، می‌توان درمان‌های تجربی را برای بیمارانی که به احتمال زیاد در طول یک مطالعه بالینی از آنها سود می‌برند، هدف قرار داد.

منبع :medicalxpress

مترجم: سید سپهر ارومیهء

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا