نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

بیوسنسور جدید به سرعت سرطان دهان را تشخیص می دهد

سرطان دهان سیزدهمین نوع شایع سرطان در سراسر جهان است و سرطان سلول سنگفرشی دهان (OSCCs) بیش از 90 درصد از سرطان های دهان را تشکیل می دهد.

به گزارش خبرگزاری سیناپرس، در سال 2012 حدود 300000 مورد جدید و 145000 مرگ در سراسر جهان به سرطان دهان نسبت داده شده است. از آنجایی که سرطان دهان در یکی از در دسترس ترین نقاط بدن رخ می دهد، در صورت تشخیص سریع به راحتی قابل درمان است. اگر در مراحل اولیه بیماری تشخیص داده شود، سرطان‌های دهانی که موضعی باقی می‌مانند و 2 سانتی‌متر یا کوچک‌تر هستند، می‌توانند درمان شوند و نرخ بقای پنج ساله فرد بیش از 90 درصد باشد.

در ژورنال علوم خلاء و فناوری B، محققان دانشگاه فلوریدا و دانشگاه ملی یانگ مینگ چیائو تونگ در تایوان، یک حسگر بیولوژیکی دستی را گزارش کردند که امکان تشخیص سریع و دقیق سرطان دهان را فراهم می کند. مینگان شیان، یکی از نویسندگان و محقق در دانشگاه فلوریدا، گفت: کارسینومای سلول سنگفرشی دهان یکی از شایع ترین انواع سرطان لب و حفره دهان است. برای بهبود میزان بقا نیاز به تشخیص زودهنگام از طریق فناوری های مختلف پزشکی دارد. در حالی که بیشتر تکنیک‌های تشخیص OSCC به آزمایش بافت‌شناسی در آزمایشگاه برای تأیید وجود سرطان و نوع سرطان نیاز دارند، روش تشخیص نقطه‌ای برای استفاده در محل و خواندن سریع نتیجه ترجیح داده می‌شود.

بیوسنسور این گروه شامل یک نوار حسگر، شبیه به نوار گلوکز، و یک برد مدار (ترمینال دستی مانند گلوکومتر) برای تشخیص است. به طور معمول، مایع آزمایش به یک کانال مایع کوچک در نوک نوارهای حسگر وارد می شود.  پالس‌های الکترود کوتاه در طول تشخیص از طریق این الکترودها ارسال می‌شوند و سپس ماژول برد مدار این سیگنال را تجزیه و تحلیل می‌کند و یک عدد چهار رقمی را که با غلظت آن مرتبط است، تولید می‌کند.

تا آنجا که کاربردها، علاقه زیادی در حسگرها و جوامع پزشکی برای توسعه تشخیص نشانگر زیستی مبتنی بر نیمه هادی و الکتروشیمیایی وجود دارد. این تیم اکنون مشتاقانه منتظر نشان دادن راه حل یکپارچه خود برای تشخیص سرطان و سایر بیماری ها از طریق یک دستگاه سریع مراقبتی دستی با زمان تشخیص کوتاه و محدودیت تشخیص کم هستند. آنها همچنین امیدوارند که کارشان الهام بخش تحقیقات بیشتر در مورد این موضوع باشد. شیان گفت: گام بعدی در این زنجیره، انجام آنالیز با استفاده از نمونه‌های in vivo از،  CIP2A  نشانگر زیستی  OSCC ، در بیماران سرطان دهان و سرطان غیر دهان با بیوپسی به عنوان استاندارد طلایی است.

منبع: medicalxpress

مترجم: سید سپهر ارومیهء

خروج از نسخه موبایل