نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

میکروذرات می توانند از کمبود ویتامین A جلوگیری کنند

به گزارش سیناپرس همدان، کمبود ویتامین A عامل اصلی نابینایی در جهان است و در موارد شدید می تواند کشنده باشد. حدود یک سوم از جمعیت جهانی کودکان پیش دبستانی از کمبود این ویتامین رنج می برند که بیشترین شیوع را در جنوب صحرای آفریقا و جنوب آسیا دارد.

محققان MIT اکنون روش جدیدی برای غنی کردن مواد غذایی با ویتامین A ایجاد کرده اند که امیدوارند بتواند به بهبود سلامت میلیون ها نفر در سراسر جهان کمک کند. در یک مطالعه جدید، آنها نشان دادند که کپسوله کردن ویتامین A در یک پلیمر محافظ از تجزیه مواد مغذی در طول پخت و پز یا نگهداری جلوگیری می کند.

آنا ژاکلنک، دانشمند پژوهشی در موسسه تحقیقات  سراسری سرطان کخ MIT می‌گوید ویتامین A یک ریزمغذی بسیار مهم است، اما یک مولکول ناپایدار است. ما می‌خواستیم ببینیم که آیا ویتامین A محصور شده ما می‌تواند یک عامل غذایی مانند آب گوشت و آرد  را تقویت کند یا خیر.در طول نگهداری و پخت و پز، و اینکه آیا ویتامین A می تواند از نظر بیولوژیکی فعال باقی بماند و جذب شود.

در یک کارآزمایی بالینی کوچک، محققان نشان دادند که وقتی افراد نان غنی شده با ویتامین A را می‌خورند، فراهمی زیستی این ماده مغذی مشابه زمانی است که آن‌ها ویتامین A را به تنهایی مصرف می‌کنند. این فناوری به دو شرکت مجوز داده شده است که امیدوارند آن را برای استفاده در محصولات غذایی توسعه دهند.

رابرت لانگر، استاد موسسه دیوید اچ کوخ در MIT و یکی از اعضای این موسسه می گوید: این مطالعه ای است که تیم ما واقعاً در مورد آن هیجان زده است زیرا نشان می دهد هر کاری که ما در لوله های آزمایش و حیوانات انجام دادیم به طور ایمن و مؤثر در انسان ها کار می کند. امیدواریم این دریچه را برای کمک به میلیون ها، اگر نگوییم میلیاردها نفر در کشورهای در حال توسعه، باز کند.

Jaklenec و Langer نویسندگان ارشد مطالعه جدید هستند که این هفته در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم منتشر می شود. نویسنده اصلی مقاله، ون تانگ، محقق پسا دکترای سابق MIT است که اکنون دانشیار دانشگاه صنعتی چین جنوبی است.

پایداری مواد مغذی

ویتامین A نه تنها برای بینایی بلکه برای عملکرد سیستم ایمنی و اندام هایی مانند قلب و ریه ها نیز ضروری است. تلاش‌ها برای افزودن ویتامین A به نان یا سایر غذاها مانند مکعب‌های بویلون که معمولاً در کشورهای غرب آفریقا مصرف می‌شود، تا حد زیادی ناموفق بوده است، زیرا این ویتامین در حین نگهداری یا پختن تجزیه می‌شود. در یک مطالعه در سال 2019، تیم MIT نشان داد که می‌توانند از پلیمری به نام BMC برای کپسوله کردن مواد مغذی از جمله آهن، ویتامین A و چندین مورد دیگر استفاده کنند. آنها نشان دادند که این پوشش محافظ ماندگاری مواد مغذی را بهبود می بخشد و افرادی که نان غنی شده با آهن کپسوله شده مصرف می کنند، می توانند آهن را جذب کنند.

BMC توسط FDA به عنوان “به طور کلی ایمن در نظر گرفته می شود” طبقه بندی شده است و در حال حاضر در پوشش های داروها و مکمل های غذایی استفاده می شود. در مطالعه جدید، محققان بر روی استفاده از این پلیمر برای کپسوله کردن ویتامین A، ماده مغذی بسیار حساس به دما و نور فرابنفش تمرکز کردند.

محققان با استفاده از یک فرآیند صنعتی به نام فرآیند چرخش دیسک، ویتامین A را با پلیمر مخلوط کردند تا ذراتی به قطر 100 تا 200 میکرون تشکیل دهند. آنها همچنین ذرات را با نشاسته پوشانده اند که از چسبیدن آنها به یکدیگر جلوگیری می کند.

محققان دریافتند که ویتامین A محصور شده در ذرات پلیمری در برابر تخریب توسط نور شدید، دمای بالا یا آب جوش مقاوم‌تر است. در آن شرایط، ویتامین A بسیار بیشتری نسبت به زمانی که ویتامین A آزاد بود یا زمانی که به شکلی به نام VitA 250 تحویل داده شد، فعال باقی ماند که در حال حاضر پایدارترین شکل ویتامین A است که برای غنی سازی مواد غذایی استفاده می شود.

محققان همچنین نشان دادند که ذرات کپسوله شده را می توان به راحتی در آرد یا آبگوشت گنجاند. محققان برای آزمایش اینکه چقدر می توانند از ذخیره طولانی مدت زنده بمانند، طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی، مکعب ها را در شرایط سخت قرار دادند: 40 درجه سانتیگراد (104 درجه فارنهایت) و 75 درصد رطوبت. در آن شرایط، ویتامین A کپسوله شده بسیار پایدارتر از سایر اشکال ویتامین A بود. پایداری افزایش یافته ویتامین A با فناوری ما می تواند تضمین کند که مواد غذایی غنی شده با ویتامین A جذب روزانه توصیه شده ویتامین A را حتی پس از نگهداری طولانی مدت در یک محیط مرطوب گرم و فرآیندهای پخت و پز مانند جوشاندن یا پختن فراهم می کند.

تانگ می‌گوید: افرادی که از کمبود ویتامین A رنج می‌برند و می‌خواهند ویتامین A را از طریق مواد غذایی غنی‌شده دریافت کنند، بدون تغییر برنامه‌های روزانه‌شان و بدون اینکه بدانند هنوز چقدر ویتامین A در غذا وجود دارد، سود خواهند برد.

جذب ویتامین

هنگامی که محققان ذرات کپسوله شده خود را پختند و سپس به حیوانات دادند، دریافتند که 30 درصد ویتامین A جذب می شود، همان ویتامین A نپخته آزاد، در مقایسه با حدود 3 درصد ویتامین A آزاد که پخته شده بود.

محققان با همکاری با Biofortis، شرکتی که آزمایش‌های بالینی رژیم غذایی را انجام می‌دهد، میزان جذب ویتامین A را در افرادی که غذاهای غنی‌شده با این ذرات مصرف می‌کردند، ارزیابی کردند. برای این مطالعه، محققان این ذرات را در نان وارد کردند، سپس سطح ویتامین A را در خون در یک دوره 24 ساعته پس از مصرف نان اندازه‌گیری کردند. آنها دریافتند که وقتی ویتامین A در پلیمر BMC محصور می‌شود، در سطوحی قابل مقایسه با ویتامین A آزاد از غذا جذب می‌شود که نشان می‌دهد به آسانی به شکل فعال زیستی آزاد می‌شود.

منبع : medicalxpress

مترجم: سید سپهر ارومیهء

خروج از نسخه موبایل