نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

عواملی که با پیری مطلوب، مرتبط است

کلیدهای پیری موفق یا بهینه چیست؟ یک مطالعه جدید بیش از 7000 میانسال و مسن کانادایی را به مدت تقریباً سه سال مورد بررسی قرار داد تا عوامل مرتبط با رفاه با افزایش سن را شناسایی کند.

به گزارش سیناپرس همدان، آنها دریافتند کسانی که زن، متاهل، فعال بدنی و غیر چاق بودند و کسانی که هرگز سیگار نکشیده بودند، درآمد بالاتری داشتند و بی خوابی، بیماری قلبی یا آرتریت نداشتند، احتمال بیشتری داشت که سلامت خود را در طول دوره مطالعه حفظ کنند و احتمال بروز مشکلات ناتوان کننده شناختی، فیزیکی یا عاطفی کمتری داشته باشند.

برای شروع، محققان شرکت کنندگانی را انتخاب کردند که در شروع دوره تقریباً سه ساله مطالعه، از سلامت عالی برخوردار بودند. این عوامل شامل: فقدان مشکلات حافظه یا درد مزمن ناتوان کننده، رهایی از هر گونه بیماری روانی جدی و عدم وجود ناتوانی های جسمی است که فعالیت های روزانه را محدود می کند، و همچنین وجود حمایت اجتماعی کافی و سطوح بالای شادی و رضایت از زندگی بود.

نویسنده اول، مابل هو، در دانشکده مددکاری اجتماعی فاکتور-اینونتاش (FIFSW) دانشگاه تورنتو و موسسه دوره زندگی و پیری می‌گوید: ما متعجب و خوشحالیم که متوجه شدیم که بیش از 70 درصد از نمونه های ما وضعیت عالی سلامت خود را در طول دوره مطالعه حفظ کرده اند. یافته های ما بر اهمیت تمرکز مبتنی بر قدرت به جای تمرکز بر کسری از سالمندان و افراد مسن تاکید می کند. رسانه ها و تحقیقات تمایل دارند نکات مثبت را نادیده بگیرند و فقط بر مشکلات تمرکز کنند.

تنوع قابل توجهی در شیوع پیری موفق بر اساس سن پاسخ دهندگان در ابتدای مطالعه وجود داشت. سه چهارم از پاسخ دهندگانی که در شروع دوره مطالعه بین 55 تا 64 سال سن داشتند، سلامتی عالی را در طول مطالعه حفظ کردند. در میان افراد 80 ساله و بالاتر، تقریباً نیمی از آنها در سلامت کامل قرار داشتند.

قابل توجه است که نیمی از افراد 80 ساله و بالاتر در طول سه سال مطالعه، حد بسیار بالایی از رفاه شناختی، فیزیکی و عاطفی را حفظ کردند. میبل هو می گوید: این خبر شگفت انگیزی برای افراد مسن و خانواده هایشان است که ممکن است پیش بینی کنند که کاهش امید شدید برای افراد 80 ساله و بالاتر اجتناب ناپذیر است. با درک عوامل مرتبط با سالمندی موفق، ما می‌توانیم با افراد مسن، خانواده‌ها، پزشکان، سیاست‌گذاران و محققان برای ایجاد محیطی کار کنیم که از یک زندگی پر جنب و جوش و سالم در آینده پشتیبانی کند.

افراد مسنی که چاق بودند کمتر احتمال داشت که سلامت خود را در طول زندگی حفظ کنند. در مقایسه با افراد مسن چاق، افرادی که وزن طبیعی داشتند 24 درصد بیشتر احتمال داشت که به طور مطلوب پیر شوند.

این مطالعه اخیراً به صورت آنلاین در مجله بین المللی تحقیقات محیطی و بهداشت عمومی منتشر شده است. در CLSA، 7651 پاسخ‌دهنده 60 ساله یا بیشتر در موج دوم مطالعه وجود داشت که در طول موج پایه جمع‌آوری داده‌ها از سلامت مطلوب برخوردار بودند. افراد مورد مطالعه محدود به کسانی بود که در ابتدا از سلامت عالی برخوردار بودند که تنها 45 درصد از پاسخ دهندگان را شامل می شد.

منبع: medicalxpress

مترجم: سید سپهر ارومیهء

خروج از نسخه موبایل