نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

استفاده از پتوهای سنگین میتواند هورمون خواب را افزایش دهد

یک مطالعه کوچک، استفاده از پتوهای سنگین هنگام خواب را با افزایش تولید ملاتونین مرتبط می داند.

به گزارش سیناپرس همدان، یک مطالعه نشان می دهد که استفاده از یک پتوی های سنگین هنگام خواب ممکن است تولید هورمون ملاتونین را در بدن افزایش دهد.

نویسندگان این مطالعه در گزارشی که در مجله تحقیقات خواب منتشر شد، نوشتند، در این مرحله، مشخص نیست که چرا پتوهای سنگین ممکن است سطح ملاتونین را افزایش دهند و آیا این به طور قابل توجهی کیفیت خواب افراد را بهبود می بخشد یا خیر.

هاکان اولاسون، عصب شناس دانشگاه لینشوپینگ در سوئد، گفت: این یک مطالعه بسیار جالب است، اما خوب است که آن را در یک گروه دوم تکرار کنیم، زیرا افزایش ملاتونین با یک پتوی سنگین موضوع واضحی نیست.

ملاتونین به انتقال بدن به حالت خواب کمک می کند، در طی آن دمای بدن کاهش می یابد، متابولیسم کند می شود و سطح هورمون استرس کورتیزول کاهش می یابد. ملاتونین همچنین باعث افزایش خواب آلودگی در ساعات قبل از خواب می شود. طبق گزارات BrainFacts.org، سطح ملاتونین معمولاً در عصر افزایش می یابد، در شب به اوج خود می رسد و با نزدیک شدن به صبح کاهش می یابد. به این دلیل که بخشی از مغز به نام هسته سوپراکیاسماتیک (SCN) تولید ملاتونین را با زمان روز همگام می کند.

SCN این کار را با نظارت بر سیگنال های مربوط به نور از شبکیه انجام می دهد. نور شدید SCN را وادار می کند تا سیگنال های الکتریکی را به سایر ساختارهای مغز ارسال کند، که سپس پیام را از طریق نخاع و به اندام ها منتقل می کند. این پیام زنجیره ای، در نهایت به غده صنوبری که به اندازه نخود است می رسد، که تولید ملاتونین را متوقف می کند. برعکس، نور کم و تاریکی دخالت غده صنوبری را کم می کند و تولید ملاتونین را شروع می شود.

بر اساس یک بررسی در سال 2005 در مجله ریتم های زیستی، علاوه بر نور، عوامل محیطی، مانند زمان وعده های غذایی، فعالیت بدنی و تعاملات اجتماعی، می توانند تا حدودی در هنگام تولید ملاتونین تغییر کنند.

بنابراین دانشمندان تعجب کردند که آیا یک نشانه حسی متفاوت، مثل فشار یک پتوی سنگین، ممکن است بر تولید ملاتونین نیز تأثیر بگذارد.

برای بررسی این سوال، آنها از 11 زن و 15 مرد 20 ساله خواستند که چند شب را در آزمایشگاه بخوابند، یک بار برای عادت کردن به محیط، یک بار زیر یک پتوی سبک و یک بار زیر یک پتوی سنگین. هیچ یک از شرکت کنندگان در مطالعه بی خوابی نداشتند یا قبلاً از پتوهای سنگین استفاده نکرده بودند.

در طول یک جلسه، هر شرکت کننده شام می خورد، به مدت دو ساعت در نور روشن می نشیند و سپس در نور کم می نشیند تا ساعت 11 شب به وضعیت خاموشی برسد. یک ساعت قبل از خاموش شدن چراغ‌ها، آن‌ها یا زیر پتوی سبک یا پتوی سنگین می‌خوابیدند. در آن ساعت، محققان هر 20 دقیقه یک بار نمونه بزاق گرفتند تا سطح ملاتونین هر فرد را بررسی کنند. (غلظت ملاتونین بزاق به طور کلی حدود 30 درصد از آنچه در جریان خون فرد وجود دارد است.)

نویسندگان مطالعه خاطرنشان کردند که به‌طور متوسط، زمانی که زیر یک پتوی سنگین بودند، سطح ملاتونین شرکت‌کنندگان حدود 32 درصد بیشتر از پتوی سبک‌وزن بود، اگرچه این مطالعه نمی‌تواند دلیل این امر را نشان دهد. علاوه بر این، استفاده از پتو تاثیری بر خواب شرکت کنندگان نداشت. آنها به همان اندازه قبل از خواب و بعد از بیدار شدن در هر دو سناریو خواب آلود بودند و کل زمان خواب آنها در هر دو سناریو یکسان بود.

نویسندگان مطالعه می نویسند: مطالعات آینده باید بررسی کنند که آیا اثر تحریکی بر ترشح ملاتونین به صورت شبانه هنگام استفاده مکرر از یک پتوی سنگین طی هفته ها تا ماه ها مشاهده می شود یا خیر. باید مشخص شود که آیا افزایش مشاهده شده در ملاتونین ممکن است از نظر درمانی برای اثرات توصیف شده قبلی پتوی سنگین بر بی خوابی و اضطراب مرتبط باشد یا خیر.

همچنین مشخص نیست که افزایش ملاتونین مشاهده شده در سایر گروه‌ها از جمله افراد مسن‌تر دیده می‌شود یا خیر، با توجه به اینکه ریتم شبانه روزی افراد اغلب با افزایش سن مختل می‌شود.

منبع: livescience

مترجم: کیانوش کرمی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل