نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

چرا همه حیوانات را دوست نداریم؟

به گزارش سیناپرس، تقریبا همه مردم جهان واکنش متفاوتی به حیوانات داشته و برخی از حیوانات را بیشتر دوست دارند. در این میان علاقه به حیواناتی مانند سگ و گربه فراگیر بوده و تقریبا کسی به گاو یا گوسفند محبت نشان نمی دهد. دلیل این موضوع یک راز تکاملی در نهاد بشر است.

برای بسیاری از مردم در سراسر جهان، سگ ها حیوان خانگی و گاوها غذا هستند. در حالی که هر دو گونه می توانند به همان اندازه دوست داشتنی باشند، به نظر می رسد که انسان ها در ذهن خود دسته بندی می کنند که کدام حیوانات را دوست دارند، کدام یک را می خورند و کدام یک را استثمار می کنند.

نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد: انسان ها چگونه در مورد اینکه کدام حیوانات را می کشند یا نجات می دهند، این قضاوت های اخلاقی را انجام می دهند.

تیمی از محققان در سنگاپور طی مطالعات جدید خود، ادراکات اجتماعی را در مورد حیوانات مختلف، از جمله گونه هایی که به عنوان غذا مصرف می شوند، بررسی کردند.

محققان طی این مطالعات دریافتند: بسیاری از این حیوانات در ذهن انسان ها به‌ عنوان گونه های کمتر حساس به تصویر کشیده شده ‌اند. این موضوع در حالی است که  مطالعات نشان می‌ دهد بسیاری از آنها واقعاً احساس درد می‌ کنند.

پژوهشگران در ادامه بررسی کردند: چگونه شرکت کنندگان به ۱۶ حیوان از نظر شایستگی امتیاز دادند. این گونه ها شامل کوسه ها، تمساح ها، خوک ها، سگ ها، اختاپوس ها، خرگوش ها، گاوها و اورانگوتان ها بودند. نتایج نشان می ‌دهد که مردم برداشت ‌های بسیار متفاوتی درباره این موجودات داشته  و بسیاری از این دیدگاه‌ ها به باورها و ایدئولوژی ‌های مختلفی که انسان‌ ها دنبال می ‌کنند بستگی دارد.

به گزارش سیناپرس، پس از تقسیم نتایج به چهار دسته اصلی عشق، صرفه جویی، بی تفاوتی و دوست نداشتن، تیمی از دانشگاه جیمز کوک دریافتند که گیاهخواران و فعالان حقوق حیوانات در مقایسه با همتایان خود عقاید مطلق گرایانه بیشتری دارند. با این حال، زمانی که تیم این موضوع را در مقیاس ادراکات اجتماعی لحاظ کرد، تأثیر کمی بر تصور کلی مردم از حیوانات غیرانسانی داشت.

در واقع باید پذیرفت که انسان ها برای توجیه رفتار  خود با حیوانات از میان برهای ذهنی استفاده می کنند. به این ترتیب بسیاری از مردم ارزش ‌های متفاوتی را برای حیوانات قائل هستند تا نحوه رفتار خود با حیواناتی که دوست ندارند یا به عنوان غذا مصرف می ‌کنند را توجیه کنند.

دکتر پل پاتینادان، پژوهشگر ارشد این تیم مطالعاتی و استاد دانشکده مراقبت بهداشتی ملی سنگاپور در این رابطه می ‌گوید: شرکت ‌کنندگان ۱۶ گونه حیوانی غیرانسانی را از نظر ابعاد شایستگی به طور قابل توجهی متفاوت ارزیابی کردند.یافته‌ های کنونی نشان می ‌دهد که احساسات عمومی انسان در مورد حیوانات ممکن است از میان برهای ذهنی قضاوت‌ ها و جا به‌ جایی‌ های ارزش اجتماعی سازگارانه منشأ گرفته باشد. درک جایگاه قضاوت های اخلاقی ما در میان حیوانات ممکن است در نهایت به تعریف ماهیت مبهم تعامل انسان با موجوداتی کمک کند.

به گزارش سیناپرس، این تیم مطالعاتی خاطر نشان می کند که تحقیقات آن ها فقط نحوه نگرش مردم سنگاپور به حیوانات را مورد بررسی قرار می دهد و توضیح می دهد که فرهنگ آن ها احتمالاً به طور قابل توجهی با مردم جوامع غربی متفاوت است. تحقیقات آینده باید قبل از قضاوت گسترده تر در مورد اینکه مردم چگونه به حیوانات نگاه می کنند، این ویژگی ها و روابط را بررسی کند.

شرح کامل این یافته ها در آخرین شماره مجله تخصصی Human-Animal Interactions منتشر شده است.

مترجم: احسان محمدحسینی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل