نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تلاش روسیه برای بازپس گیری عنوان تامین کننده اصلی گاز اروپا

به گزارش سیناپرس، حمله روسیه به اوکراین و تحریم های ناشی از آن، باعث بروز بحران در دنیای انرژی شده و روسیه نقش خود را به عنوان تامین کننده سوخت قاره اروپا از دست داد. در این میان اگرچه کشورهای اروپایی قادر به جایگزینی گاز روسیه با منابع جدید و متنوعی شدند اما شرایط به گونه ای است که احتمالا در آینده روسیه مجددا جایگاه خود را به دست خواهد آورد.

تا پیش از شروع جنگ روسیه و اوکراین، بخش عمده ای از گاز قاره اروپا توسط روسیه تامین می شد که تحریم های ناشی از جنگ، این روند را مختل کرد. در حال حاضر روسیه تلاش می کند این جایگاه را مجددا به دست آورده و از سوی دیگر اروپا نیز در دراز مدت به این منبع سوخت ارزان نیاز خواهد داشت.

خاویر بلاس، خبرنگار و تحلیگر بلومبرگ در این رابطه معتقد است:‌ روسیه این شانس را دارد که رهبری عرضه گاز به اروپا را مجددا به دست گرفته و برای بار دیگر  تنها مرجع عرضه سوخت به اتحادیه اروپا شود.

وی در این رابطه نوشت: به همان اندازه که رهبران اروپایی مدعی هستند که پس از جنگ در اوکراین به تجارت عادی با روسیه باز نخواهند گشت، واقعیت ‌های اجتناب‌ ناپذیر جغرافیا و بازارها می ‌توانند حتی مصمم‌ ترین سیاست‌ گذاران را نیز تحت تأثیر قرار دهند.

این تحلیل گر بازار انرژی به نقل قولی از مایکل کرتشمر، سیاستمدار آلمانی و نخست وزیر ایالت زاکسن اشاره کرد که ماه گذشته گفت: ماندن برای همیشه بدون گاز روسیه از نظر تاریخی نا آگاهانه و از نظر ژئو پلیتیکی اشتباه است.

 بلاس در ادامه یادداشت خود خاطرنشان کرد:برلین در حال حاضر ۱۴۰ یورو به ازای هر مگاوات ساعت برای واردات گاز پرداخت می کند که تقریباً هفت برابر بیشتر از میانگین رقم در سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ است.

از نگاه منطقی و به دور از تعصبات و احساسات فعلی،  اگر اروپا بخواهد صنایع شیمیایی، غذایی و صنایع سنگین خود را حوزه رقابتی نگه دارد، به گاز ارزان نیاز خواهد داشت و برای اروپا گازی ارزان تر از روسیه وجود ندارد.به گزارش سیناپرس، از سوی دیگر روسیه نیز برای احیای اقتصاد خود به این صادرات متکی بوده و بهنوعی این نیاز مشترک می تواند آینده صادرات گاز قاره سبز را ترسیم کند.

منبع: سید یوسف دراوی زاده

منبع: tass

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل