نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

برنامه ریزی برای جمع آوری زباله های فضایی از مدار زمین

به گزارش سیناپرس، در حال حاضر علاوه بر هزاران ماهواره کوچک و بزرگ، ایستگاه های فضایی و آزمایشگاه های مداری، میلیون ها قطعه زباله فضایی نیز در مدار زمین قرار دارند که رفته رفته تبدیل به تهدیدی برای مطالعات فضایی می شوند. به همین دلیل روسیه و ایالات متحده با همکاری یکدیگر در حال توسعه فناوری های حذف زباله های مداری فعال هستند.

ماکسیم پنکوف از مدیران ارشد آژانس فضایی روسیه طی مصاحبه ای با مجله Vestnik Glonass که روز دوشنبه منتشر شد، اعلام کرد: دانشمندان حوزه مطالعات فضایی در روسیه و ایالات متحده به طور مشترک در حال کار بر روی سیستم های حذف زباله های فضایی فعال هستند.

وجود این حجم از زباله ها در مدار زمین همواره خطر تصادم آن ها را با ماهواره های در حال فعالیت، فضاپیماها و ایستگاه های مداری ایجاد کرده و همچنین امکان سقوط این زباله ها به سطح زمین نیز وجود دارد که اگر اندازه ان ها بزرگ بوده و در منطقه ای پر جمعیت سقوط کند،منجر به بروز فاجعه خواهد شد.

در حال حاضر روش ‌های مختلفی را می‌ توان به‌ عنوان اقداماتی برای مقابله با فضای پر از زباله‌ های مداری به کار بست.  این موضوع به طور ‌ویژه با توجه به افزایش عمر مفید و استفاده از فناوری‌ های جدید برای جلوگیری از برخورد با اجرام فضایی قابل بررسی است. به گزارش سیناپرس، باید توجه داشت که همه این زباله ها در فاصله یکسانی از زمین نبوده و در بخش های مختلف مداری قرار دارند. برخی از این اجرام در مدارهایی با ارتفاع کمتر از ۵۰۰ کیلومتر قرار دارند که جمع آوری آن ها نیازمند برنامه ای خاص بوده و برای ارتفاعات بیش از ۵۰۰ کیلومتر، باید سیستم ‌های حذف زباله ‌های فضایی فعال جداگانه ای طراحی کرد.

هم اکنون روسیه و آمریکا به طور جدی در حال بررسی و امکان سنجی اجرای عملیاتی ویژه برای پاکسازی مدار زمین از زباله های مزاحم هستند.

به گزارش سیناپرس، ماکسیم پنکوف در ادامه توضیحاتش تصریح کرد: به منظور جلو گیری از اضافه شدن به این حجم از زباله های فضایی، فضاپیماها و ماهواره های جدید به نوعی طراحی می شوند که قابلیت انهدام داشته باشند. در این شرایط بقایای سوخت از مخازن آن ها خارج شده، باتری ها تخلیه می شوند، ظرفیت شارژ خط قطع و عملیات انهدام آن ها انجام می شود.

این مقام ارشد آژانس فضایی روسیه در خاتمه توضیحاتش گفت که دستور العمل ‌های کاهش زباله ‌های فضایی کمیته سازمان ملل در مورد استفاده‌ های صلح ‌آمیز از فضای ماورای جو که در سال ۲۰۰۸ تصویب شد، به عنوان راهنمایی برای قدرت ‌های فضایی پیشرو در فعالیت ‌هایشان عمل می‌ کند. در حال حاضر ایالات متحده آمریا و روسیه بر اساس این دستورالعمل به همکاری می پردازند تا بتوانند زمین را از یک بحران بالقوه نجات دهند.

مترجم: حمید تعالی

منبع: tass

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل