به گزارش پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی پویا دائما در حال ترسیم وضعیت موجود و برنامه ریزی برای رسیدن به نقطه مطلوب خود هستند و با تعیین نقاط قوت و ضعف شان به صورت مداوم در جهت بهبود عملکرد گام بر می دارند و در این میان، دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی یک از دانشگاه هایی است که در طی یک دهه اخیر به سرعت در حال افزایش کمیت تولید علم دانشگاه است.
درحالیکه در فاصله سالهای 1990 تا 2006 تنها 408 مدرک در پایگاه استنادی آی.اس.آی از دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی نمایه شده بود در خلال سالهای 2007 تا 2016 تعداد مدارک این دانشگاه به چهار هزار و 828 مورد رسید که یک افزایش 12 برابری نشان می دهد.
به گزارش پایگاه رتبه بندی بین المللی تایمز، دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی برای اولین بار در سال 2016 میلادی در جمع دانشگاه های برتر دنیا در رده 601 تا 800 قرار گرفت و همچنین برمبنای گزارش رتبه بندی بین المللی لایدن در سال 2016 میلادی این دانشگاه برای اولین بار به جمع دانشگاه های برتر دنیا راه یافت.
دانشگاه لایدن در سال 2016 میلادی رتبه دانشگاه ها در سال های قبل را نیز دسترس پذیر کرده است، به صورت پیش فرض رتبه دانشگاه ها براساس میزان اثرگذاری بین المللی و تعداد مدارک آنها در برجسته ترین مجلات آی.اس.آی نمایش داده می شود و برهمین اساس، دانشگاه خواجه نصرالدین طوسی در دوره 2014-2011 نسبت به دوره 2013-2010 یک ارتقای 19 رتبه ای در بین دانشگاه های دنیا را نشان می دهد.
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در نشست راهبردهای تولید علم برتر و ارتقای سطح پژوهش در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی و در جمع هیات رئیسه، هیات ممیزه و شورای علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، راهبرد انتخاب نشریات و نقش آن در اثرگذاری دانشگاه را مورد تبیین قرار داد.
دکتر 'محمدجواد دهقانی' افزود: دانشگاه های برتر دنیا بخش اعظم تولیدات علمی شان را در برترین مجلات منتشر می کنند و همین عامل به افزایش اثرگذاری تولیدات علمی آنها کمک می کند.
وی یادآور شد: مرجعیت علمی اولین بند در سیاست های کلان علم و فناوری ابلاغی توسط مقام معظم رهبری است و استنادها مهمترین شاخص تعیین میزان این مرجعیت هستند.
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در این نشست وضعیت تولید علم دانشگاه های کشور، دنیا و خواجه نصیرالدین طوسی را به تفکیک توزیع آنها در نشریات با چارک های مختلف مورد بررسی قرار داد که تفاوت قابل ملاحظه ای به لحاظ اثرگذاری بین تولیدات علمی که در نشریات کیفی تر منتشر شده بود و نشریاتی که از کیفیت پایین تری برخوردار بودند مشاهده می شد.
وی همچنین به بررسی آخرین وضعیت علمی کشور در سطح بین المللی پرداخت و توجه به ابعاد مختلف تولید علم شامل مرجعیت علمی، دیپلماسی علمی، اثرگذاری اقتصادی و اجتماعی علم تولید شده در کنار افزایش تولید علم را مورد تاکید قرار داد.
دهقانی تصریح کرد: هدایت مقالات به سمت نیازهای کشور مهمترین اولویت در تولید علم است، بنابراین لازم است ضمن توجه به انتخاب راهبرد انتشار در مجلات برتر و افزایش تعداد این دسته از مقالات به عنوان یک شاخص نسبی، همزمان هدایت پژوهش ها برای رفع نیازهای کشور را نیز مد نظر قرار داد.