نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

امشب منتظر بارش شهاب سنگی باشید

اگر جز طرفداران دنیای ستاره شناسی هستید، احتمالا خبر دارید که زمین در میانه یک فصل بارش شهاب سنگی قرار داشته و پیش بینی می شود، امشب این فرایند بارش شهاب سنگی به اوج خود رسیده و به ۱۵۰ مورد در ساعت بالغ شود.

به گزارش سیناپرس، مراکز رسمی ستاره شناسی در جهان اعلام کردند بارش شهابی جمنیدز Gemenids چهارشنبه شب به اوج فعالیت خود رسیده و پیش ‌بینی می ‌شود تا ۱۵۰ شهاب سنگ در حال سقوط در هر ساعت قابل مشاهده  باشد.

فصل بارش جمنیدز یکی از قوی ‌ترین بارش‌ های شهابی سالانه است که از ۴ تا ۱۷ دسامبر رخ می دهد و معمولا اوج فعالیت این فصل از بارش های شهاب سنگی در شب های از ۱۳ تا ۱۴ دسامبر (۲۲ و ۲۳ آذر) به وقوع می ‌پیوندد. طبق پیش ‌بینی ‌های سازمان بین ‌المللی شهاب‌ سنگ ها (IMO)، طی شب پیش رو می توان انتظار دیدن صدها شهاب سنگ را در آسمان داشت که نمایی فوق العاده به آسمان می دهد. این پدیده در اکثر نقاط جهان و در صورت وجود هوای صاف، تمییز و غیر ابری قابل مشاهده است.

به گفته ستاره شناسان، سرعت شهاب سنگ های این فصل از بارش شهاب سنگی کم بوده و حدود ۳۵ کیلومتر در ثانیه خواهد بود. به همین دلیل احتمال رسیدن آن ها به سطح زمین اندک بوده و تقریبا همه این شهاب سنگ ها در جو متلاشی شده و می سوزند در حالی که شهاب های درخشان و دارای سرعت زیاد ممکن است اغلب به سطح زمین سقوط کنند.

به گزارش سیناپرس، برای دیدن این پدیده بهتر است در محلی باشید که آلودگی نوری کمی داشته باشد زیرا نور ماه با نور ناشی از سوختن این شهاب سنگ ها تداخل می کند.

مترجم: رضوان خندان

منبع: tass

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل