نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

اگر با سرعت نور به فضا سفر کنیم،کهکشان ها را چگونه خواهیم دید؟

به گزارش سیناپرس، سریع ترین سرعتی که در جهان فیزیک متصور شده است، سرعت نور بوده و در این میان انسان هنوز قادر به حرکت با سرعت زیادی نبوده و سریع ترین دست ساخته های بشر با سرعتی بسیار کمتر از نور حرکت می کنند. حال این سوال مطرح است که اگر بتوان با سرعت نور به کهکشان ها سفر کرد، جهان به چه شکلی دیده می شود؟

اگر ستاره‌ای در فاصله هزار سال نوری از ما بمیرد و به ابرنواختر تبدیل شود، هزار سال طول می‌کشد تا نور این پدیده به زمین رسیده و ما از این رویداد مطلع شویم. در واقع اگر بتوان با یک تلسکوپ در سیاره با  فاصله ۵ هزار سال نوری به زمین، سیاره مان را ببینیم، با رویدادهای ۵ هزار سال پیش مواجه می شویم.

در این میان سوالی که ذهن ستاره شناسان و فیزیکدانان را به خود مشغول کرده، این است که اگر با سرعت نور (یا نزدیک به آن) به سمت یک کهکشان یا ستاره حرکت کنیم، چه خواهیم دید؟

امروزه و با کمک تلسکوپ های روی زمین، ما هنوز هم می‌توانیم اجرایم در اعماق فضا را ببینیم که دیگر وجود ندارند، زیرا نور آنها بر اساس فاصله بین ما تا آن جرم فشایی، زمانی را می ‌طلبد تا به ما برسد. حال اگر حرکت به سمت چنین جسمی را آغاز کنیم، همچنان نور آن را می بینیم، اما زودتر از زمانی که ساکن می ماندیم، نابودی آن را خواهیم دید. این موضوع صرفاً به این دلیل است که ما در حال کاهش مسافتی هستیم که نور باید طی کند.

به همین ترتیب، اگر شروع به دور شدن از یک جسم فضایی کنیم، می ‌توانیم آن را برای مدت طولانی ‌تری نسبت به زمانی که ثابت هستیم، ببینیم.

به گزارش سیناپرس، با این حال، موضوع به همین سادگی هم نیست، زیرا هنگام حرکت نزدیک به سرعت نور، عوامل دیگری نیز در میدان دید ما دخیل هستند. اولین موضوع مهم در این شرایط، اثر داپلر محسوب می شود. اثر داپلر به این معنی است که اشیاء پشت سر ما قرمزتر می شوند، در حالی که آنهایی که جلوتر هستند آبی تر دیده می شوند. نکته جالب این است که با گرفتن سرعت کافی در حد سرعت نور، اجسام از حوزه دید ما ناپدید می شوند زیرا نور آنها از قسمت مرئی به طیف نامرئی منتقل می شود.

به گزارش سیناپرس،همچنین با افزایش سرعت، میدان دید شما در جهت حرکت باریکتر و روشن تر می شود و اجسام کوچکتر و دورتر به نظر می رسند. در نهایت، اگر بتوان روزی با سرعت نور حرکت کرد، حتی اشیایی که در پشت شما قرار دارند، در جلوی شما دیده می شوند. با سرعت نور، شما فقط یک نقطه بی نهایت کوچک و بی نهایت روشن را پیش روی خود خواهید دید که اطراف آن را تاریکی فراگرفته است.

بنابراین، اگر با سرعت  نزدیک به سرعت نور سفر کنید، نمی توانید تک تک اشیاء را تشخیص داده و متوجه ناپدید شدن آنها شوید!

مترجم: نیروانا محمدحسینی

منبع: sciencefocus

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل