نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

چرا زنان بیشتر از مردان به افسردگی مبتلا می شوند

به گزارش سیناپرس همدان، تیمی از محققان در دانشکده پزشکی Icahn در مونت سینا، که با همکارانی از چندین موسسه دیگر ایالات متحده کار می‌کنند، یک سرنخ احتمالی مرتبط با RNA پیدا کرده‌اند که می‌تواند توضیح دهد که چرا تقریباً دوبرابر تعداد زنان مبتلا به افسردگی مزمن در مردان تشخیص داده می‌شود.

این گروه ارتباط بین RNA طولانی غیر کدکننده  (lncRNA) و افسردگی را در مقاله خود که در مجله Science Advances منتشر شده است، توصیف می کند.

تحقیقات قبلی نشان داده است که هدف RNA کمک به ژن ها در ساخت پروتئین است. و مشخص شده است که lncRNA با RNA، پروتئین های خاص و DNA برای انجام انواع دیگر بیان ژن که به خوبی شناخته نشده اند، تعامل دارد.در این تلاش جدید، محققان به نوعی از lncRNA به نام FEDORA نگاه کردند، زیرا تحقیقات قبلی نشان داده بود که ممکن است با افسردگی مرتبط باشد. کار آنها شامل مطالعه مغز افرادی بود که اخیراً مرده بودند و به طور خاص بر روی افرادی که از افسردگی مزمن رنج می بردند تمرکز داشتند.

 محققان سطوح FEDORA را در زنان با مردان مقایسه کردند، چه آنهایی که افسردگی مزمن در آنها تشخیص داده شده بود و چه آنهایی که نداشتند. آن‌ها همچنین تفاوت‌ها را در افرادی که کتامین به‌عنوان یک داروی درمانی برای افسردگی‌شان تجویز شده بود، بررسی کردند. آنها بالاترین سطوح FEDORA را در بیماران زن مبتلا به افسردگی مزمن دریافتند. آنها همچنین سطوح پایین تری را برای چنین زنانی که کتامین مصرف می کردند، دیدند.

محققان همچنین سطوح FEDORA را در بیمارانی که هنوز زنده بودند با گرفتن نمونه خون آزمایش کردند و سطوح بالاتری را برای زنان مبتلا به افسردگی در مقایسه با زنانی که از افسردگی رنج نمی‌برند و به طور کلی مردان دریافتند.

 محققان همچنین موش‌های آزمایشی را به‌طور ژنتیکی برنامه‌ریزی کردند تا مقادیر بالاتر از حد طبیعی lncRNA را بیان کنند و دریافتند که انجام این کار منجر به سطوح بالاتر FEDORA و علائم بیشتر اضطراب و افسردگی می‌شود، اما فقط در موش‌های ماده  این نتیجه مشاهده شد.محققان پیشنهاد می‌کنند که تفاوت‌های جنسیتی که یافته‌اند بیشتر به دلیل تفاوت بین جنسیت‌ها است تا تفاوت در سطح هورمون.

منبع :medicalxpress

مترجم : سید سپهر ارومیهء

خروج از نسخه موبایل