نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ضبط صدای یک شیطان غباری در کره مریخ

به گزارش سیناپرس، پژوهشگران بین المللی در یک مطالعه جالب و به شکلی غیرمنتظره، موفق به ضبط صدای یک طوفان غباری در مریخ شده اند که اطلاعات جالبی را از وضعیت اتمسفر این کره به ما می دهد.

محققان بین الملل موفق به ضبط صدای یک طوفان گرد و غبار مریخی موسوم به شیطان غباری شده اند که بر فراز دهانه جزرو در کره سرخ در حال حرکت بوده است.

تجزیه و تحلیل داده‌های چند حسگر و مدل‌سازی آن ها نشان می‌دهند که شیطان غباری بیش از ۱۱۸ متر ارتفاع داشته است.

شیاطین غباری یا همان گردبادهای مملو از غبار، بسیار در کره مریخ رایج هستند. آن ها نشانگر تلاطم اتمسفر بوده و مکانیسم مهمی برای بلند کردن چرخه های غبار در مریخ به حساب می آیند.

دانه های غبار مربوط به این طوفان ها می تواند موجب تخریب سخت افزارهای نصب شده روی ماشین های مریخ نورد شود. به گزارش سیناپرس، بنابراین بهبود درک ما از فرآیند بلند شدن این غبارها در اتمسفر مریخ، می تواند پیامدهای مثبتی برای اکتشافات فضایی آینده داشته باشد.

صدای ضبط شده از این شیطان غباری شیطان نیز می تواند درک دانشمندان علوم فضایی را از جریان باد در مریخ و هواشناسی این سیاره بهبود بخشد.

محققان بین الملل به‌طوری غیرمنتظره و هنگامی که یک شیطان غباری درست بر فراز مریخ نورد پرزیویرنس حرکت می کرد، صدای آن را با کمک میکروفون سوپرکم روی این وسیله نقلیه، ضبط کردند.

بررسی داده های این صدای ضبط شده نشان داد که شیطان غباری حدود 25 متر عرض (تقریبا 10 برابر بزرگتر از مریخ نورد) و حداقل 118 متر ارتفاع دارد. بر اساس این یافته ها، داده های صوتی، ابزاری مفید برای مطالعه شیاطین غباری هستند.

آن ها معتقدند: همان طور که ماموریت مریخ نورد پرزیویرنس ادامه دارد، ضبط صداهای بیشتر از رویارویی با شیاطین غباری نیز فراهم می آید و امکان انجام مطالعات مقایسه ای بین این گردبادها در مکان های جغرافیایی مختلف مریخ فراهم می شود.

این یافته ها که می توانند درک ما را از تغییرات سطحی، طوفان های گرد و غبار و تنوع آب و هوا در مریخ بهبود بخشند و از این طریق، پیامدهای مثبتی برای اکتشافات فضایی داشته باشند، در نشریه Nature Communications منتشر شده اند.

مترجم: محمدرضا دلفیه

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل