نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

همکاری فضایی ناسا و روسیه ارتباطی با جنگ اوکراین ندارد

به گزارش سیناپرس، روسیه و آمریکا دو قدرت اصلی جهان در حوزه مطالعات و فعالیت های فضایی هستند و اگرچه طی ماه های گذشته جنگ بین روسیه و اوکراین منجر به تغییر سیاست های غرب علیه روسیه شده است اما این موضوع تاثیر زیادی در همکاری های ناسا و آژانس فضایی روسیه ندارد.

بیل نلسون، رئیس ناسا در مصاحبه ای خبرنگاران ژاپنی که روز یکشنبه منتشر شد، گفت: وضعیت جنگ روسیه اوکراین چیزهای زیادی را در جهان تغییر داده است، اما همکاری ما با روسیه در ایستگاه فضایی بین المللی  همچنان ادامه داشته و در سطح حرفه ای بسیار بالایی باقی می ماند.

به گفته بالاترین مقام فضایی آمریکا، وضعیت اوکراین، معادلات سیاسی جهان را تغییر داد. این جنگ مطمئنا اروپا را در برابر روسیه قرار داده است اما همکاری ما در ایستگاه فضایی بین المللی را تغییر نخواهد داد.

رئیس ناسا در ادامه توضیحاتش گفت: این همکاری همچنان ادامه داشته و بسیار حرفه ای است. همانطور که سرگئی کریکالف، مدیر اجرایی آژانس فضایی روسیه قبلاً گفته بود، سرنوشت آینده ایستگاه فضایی هنوز مشخص نیست، اما در حال حاضر استفاده از آن پس از سال ۲۰۲۴ مورد بحث قرار گرفته است. به گزارش سیناپرس، دنیس مانتوروف، معاون نخست‌ وزیر روسیه و وزیر صنعت و تجارت این کشور پیش از این اشاره کرده بود که روسیه تمدید عملیات بخش روسی ایستگاه فضایی بین‌المللی را تا سال ۲۰۲۸ ممکن م ی‌داند.

این مقام آمریکایی ضمن توضیح برنامه های آینده ایالات متحده در زمینه اکتشاف فضایی، تاکید کرد که آمریکایی ها در مسابقه اکتشاف فضا با چین، پیروز خواهند شد. در حال حاضر چین نیز مانند ایالات متحده قصد دارد فضانوردان خود را به ماه بفرستد.

وی در این رابطه گفت: امروزه موقعیت ما در حوزه مطالعات فضایی به گونه ای است که کشورهای بسیار بسیار کمی وجود دارند که نمی خواهند با ما شریک شوند. چین یکی از این کشورها است که همراه دوست داشته فعالیت های خود را مخفیانه و در سایه و به طور مجزا انجام دهد.

به گزارش سیناپرس، مدیر ناسا در مورد برنامه های امریکا برای اکتشاف ماه افزود: من فکر می ‌کنم ما در حال رقابت با چین برای دستیابی به ماه هستیم. اگر برنامه ما موفق باشد و فرودگر تجاری ما بر اساس برنامه ریزی های انجام شده به قمر زمین اعزام شود، فکر می کنم بتوانیم در سال ۲۰۲۵ یا  شاید در سال ۲۰۲۶ به ماه برسیم.

نلسون همچنین گفت که ژاپن را یکی از مهمترین شرکای ایالات متحده در حوزه اکتشافات فضایی می داند. به گفته وی، یک فضانورد ژاپنی در چارچوب برنامه اکتشاف ماه آمریکا بر روی قمر زمین فرود خواهد آمد اما چارچوب زمانی مشخصی برای این عملیات ارائه نشده است.

کیکو ناگائوکا، وزیر آموزش، فرهنگ، ورزش، علم و فناوری ژاپن، در اوایل ماه نوامبر، قراردادی را با نلسون امضا کرد. بر اساس این قرارداد، ژاپن حق ارسال یک فضانورد به ایستگاه دروازه قمری در حال توسعه توسط ایالات متحده را دریافت می کند که قرار است در سال ۲۰۲۸ تکمیل شود. در عوض، توکیو مواد لازم را برای بخش هایی از این عملیات فراهم می کند.

به گزارش سیناپرس، در خاتمه گفتنی است ژاپن همچنین مشارکت خود را با ایستگاه فضایی بین المللی تا سال ۲۰۳۰ تمدید کرد.

مترجم: جاوید خیرخواه

منبع: tass

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل